Debatt
”Esther Kazen står för en problematisk feminism”
Känner kristna kvinnor sig hemma med agendan hos Ester Kazen, generalsekreteraren i Sveriges ekumeniska kvinnoråd? Och hur tänker de samfund som ger sitt stöd? Det frågar tre representanter för Nätverket för klassisk baptism.

Sveriges Ekumeniska Kvinnoråd (SEK) är en kristen paraplyorganisation med en viktig uppgift att stärka kvinnors delaktighet och inflytande i kyrko- och samhällsliv. Organisationen har bra ändamål som att arbeta för jämställdhet och kvinnors engagemang, bygga upp resurscentrum och nya mötesplatser samt att skapa opinion och debatt. Bland medlemmarna finns Frälsningsarmén, Svenska kyrkans och Equmeniakyrkans kvinnoorganisationer, lokala kvinnoråd och enskilda. SEK samarbetar med ett stort antal tematiska organisationer men har också en nivå med stödorganisationer. Där märks bland andra Pingst, Svenska alliansmissionen, Evangeliska frikyrkan och EFS.
Ekumeniska paraplyorganisationer brukar uttala sig diplomatiskt men SEK:s generalsekreterare är allt annat än försiktig. Pastor Esther Kazens budskap var välkänt när hon anställdes 2017 och hon har en mycket profilerad agenda som ofta syns i press och sociala medier och på konferenser där kopplingen till SEK inte sällan lyfts fram.
Esther Kazen driver Instagramkontot "Feministpastorn". Där möter vi den ordinerade pastorn i ämbetsdräkt som ger andlig vägledning till sina 20 000 följare. Följande citat är hämtade därifrån. Kazen säger sig stå helt på Bibelns grund men hållningen är ganska ambivalent: "Jag kan inte bortse från att Bibeln innehåller både kvinnoförtryck, rasism, homofobi och en hel del annan skit". Detta teologiska dilemma löser hon genom fantasifulla tolkningar av Bibelns texter för att få ihop dem med den egna agendan. Som om jungfrufödelsen: "Vad händer med berättelsen om det nu inte var så? Vad händer om hon /Maria/ blev gravid eftersom hon hade sex med någon hon var förälskad i – Josef eller någon helt annan – eller om hon blev våldtagen?" Eller om vänskapsrelationer i Bibeln: "I Bibeln finns några berättelser om samkönad kärlek: David & Jonathan och Noomi & Rut". Eller om Gud: "Jag kallar gärna Gud för hen. Eller hon eller han med för den delen".
Generalsekreteraren för Sveriges ekumeniska kvinnoråd visar sig vara en förespråkare för polyamorösa relationer: "det är ... fullt kompatibelt att vara kristen och sambo, gift, skild, leva i kollektiv, singel, monogam, polyamorös, asexuell, förälder, att aldrig vilja ha barn ... kortfattat vet jag att det finns polyamorösa kristna människor och de måste få finnas".
Kazen står också bakom promiskuitet i största allmänhet: ”jag ser sex som något vackert och härligt (samtycke alltid såklart) oavsett mellan vilka (vuxna) och hur sexet tar sig uttryck”. Texterna är som hämtade från RFSU:s kampanjmaterial. Aldrig lyfts traditionella kristna kärnvärden som trohet eller äktenskap och kärlek i relationer är inte heller nödvändigt.
Läs mer: Samfundsledare Daniel Alm ger svar: i feminismdebatt
Om denna livsstil får negativa konsekvenser är det inga problem. Kazen förespråkar fria aborter oavsett orsak: "Det är inte alltid okomplicerat men så länge det finns livmoderbärare som är oönskat gravida behövs abort. Alla andra alternativ är förödande."
Flera av de sammanhangsom SEK och Kazen rekommenderar, medverkar i och samarrangerar med visar sig också vara en plattform för hbtq-aktivism. Och inte minst Kazen själv: "samkönad kärlek är vackert, naturligt och mer än välkommet i den kyrka jag tror på och hos den Gud jag väljer att följa". Och dialogen om detta är inte särskilt öppen hos den ekumeniska generalsekreteraren; "Alla kommentarer som ifrågasätter detta tar jag nämligen bort." Därför blockeras många traditionellt troende kristna på Kazens sociala plattformar för att maximera reklamen för Pride och andra hbtq-budskap som sker löpande.
Vi har nyligen läst om skrivningarna om abort hos Svenska missionsrådet som orsakat stora diskussioner och där Katolska kyrkan överväger sitt medlemskap. Men jämfört med Esther Kazens budskap måste dessa betraktas som en mild västanfläkt. Flera frågeställningar inställer sig:
1. Känner sig svenska kristna kvinnor överlag hemma i det budskap som aktivt sprids av deras främsta representant i SEK, generalsekreteraren?
2. Känner sig organisationer som Frälsningsarmén och Equmeniakyrkan bekväma med att stå som medlemmar i en organisation som öppet kan förknippas med hbtq-aktivism, odelat abortförespråkande och promiskuitet?
3. Hur kommer det sig att vissa frikyrkosamfund avböjer koppling till ett närliggande ekumeniskt sammanhang, Svenska evangeliska alliansen, medan de genom sitt tysta stöd legitimerar ett extremt liberalteologiskt budskap i ett annat?
Det finns all anledning att önska att breda ekumeniska organisationer skulle stå på stabil nytestamentlig kristen grund med ledande företrädare som representerar gedigna och klassiska kristna värderingar, i stället för att svepas med i tidsandans alla märkliga irrgångar och uppenbara svek mot Jesus Kristus själv.
Aila Annala, Kalmar
Lars-Göran Berg, Uddevalla
Thomas Forslin, Göteborg
Samtliga Nätverket för klassisk baptism
Läs också: Meningslöst träta och leta fel hos varandra