Debatt
Evolutionsteorin uttalar sig inte om Gud
Kan en kristen tro på evolutionsteorin? Javisst, kristen tro handlar om att ta emot Guds nåd, inte om att göra en viss tolkning av skapelseberättelsen eller att acceptera en viss vetenskaplig teori.
Enligt Dagen (18 januari) avfärdar 75 procent av amerikanska pastorer och 40 procent av befolkningen evolutionsteorin. Men bland amerikanska vetenskapsmän blir svaret endast 5 procent. Bland experterna, biologer och geologer, är det endast 0,15 procent som ifrågasätter en evolutionär förklaring.
Det är rimligt att man lyssnar på dem som är experter. Ibland invänds att de skulle ha en ateistisk agenda som tvingar dem att godta evolutionsteorin: De skulle alltså veta att evolutionsteorin inte stämmer, men försöker tolka om verkligheten för att stödja sin ateism. Denna hypotes håller dock inte. Enligt en undersökning från 1997 tror 40 procent av amerikanska vetenskapsmän på Gud. Det faller på sin egen orimlighet att påstå att evolutionsteorins acceptans bland forskare har en ateistisk agenda. Det är också orimligt att påstå att vetenskapsmän skulle vara ohederliga, forskare drivs av genuin nyfikenhet att förstå världen.
Evolutionen har ett starkt stöd bland vetenskapsmän helt enkelt för att de anser att den verkar stämma. Vi måste våga lyfta problemen som finns med teorin och vara öppna för att den i framtiden kan utmanas av en annan teori, till exempel intelligent designteorin, men i dagsläget är vi inte där.
Vetenskapliga teorier används ibland för att stödja premisser i filosofiska argument för eller emot Guds existens, men i sig själva är de teistiskt neutrala och uttalar sig inte om Gud . Den framstående evolutionsbiologen Stephen J Gould skrev en gång att antingen var hälften av hans kollegor oerhört korkade, eller är den darwinistiska vetenskapen fullt kompatibel med konventionell religiös tro - och lika fullt kompatibel med ateism.
Det finns alltså ingen generell anledning att skapa en konflikt mellan tro och vetenskap och man kan ifrågasätta den apologetiska nyttan med detta. Guds skapelsegärning blir inte mindre fantastisk för att han har använt sig av sekundära orsaker. Snarare fylls vi med en förundran över vår Skapares uppfinningsrikedom.
Om evolutionen upphöjs till status av världsåskådning och vi tror på den i bemärkelsen att vi härleder moral och syfte ur den, uppstår konflikter med kristen tro, men så länge vi betraktar den som en vetenskaplig biologisk teori bör det knappast föreligga någon konflikt.