Debatt
Mer andlighet till svenska folket

Anta att en stor hamburgerkedja gör en kundundersökning. Det visar sig att många människor uppskattar att restaurangerna finns och det är förstås oerhört glädjande.
Men det framgår också att det faktiskt inte är de hamburgare som man är så stolt över som lockar utan salladerna. Anledningen till företagets hela existens var inte det attraktiva utan något annat, i och för sig alls inte betydelselöst men inte av samma centrala vikt.
Gissningsvis lägger styrelse och ledning pannorna i djupa veck när de grubblar över hur resultatet ska hanteras. Och det skulle inte vara överraskande om man bestämmer sig för en radikal omprofilering under parollen att om det nu är sallader som folket vill ha, så ger vi dem sallader. MacBurger förvandlar sig raskt till MacSallad (och gör därmed möjligen också en insats för folkhälsan).
Slutsatserna av de undersökningar om svenska folkets inställning till kristen verksamhet som just presenteras måste därför dras med största varsamhet. Bilden är, som framgick av gårdagens artiklar på nyhetsplats, tämligen samstämmig, vare sig det är Gemensam framtid eller Svenska kyrkan i Göteborg som frågar. Människor i allmänhet tycker att kyrkan har viktiga uppgifter att fylla i samhället i första hand när det gäller socialt arbete. Men detta med andlighet är ingenting som attraherar.
När frågan gäller andlighet är bilden helt annorlunda. Bara 14 procent tycker att det är mycket viktigt att kyrkan sysslar med sådant och mer än var fjärde avfärdar hela detta område som fullständigt oviktigt.
Göteborgarna har rätt. Socialt arbete är viktigt. Det är en av kyrkans centrala uppgifter. Men det är också viktigt att det har en direkt koppling till det som kan kallas andlighet, till kärnan i den kristna tron.
Den stora och svåra utmaningen för svensk kristenhet är att använda det förtroendekapital som uppenbarligen finns i rikt mått på rätt sätt. Det handlar om att peka på det direkta sambandet mellan å ena sidan soppkök för hemlösa, matkassar till nyfattiga barnfamiljer, arbete bland utvisningshotande flyktingar och allt annat som anställda och frivilliga sliter med och å den andra evangeliet.
Att förmedla det budskapet med tydlighet, trovärdighet och ihärdighet till svensk allmänhet är kyrkornas stora uppgift. Då behövs det mer fokus på andlighet, inte mindre.