Nyheter

Josefin Lilja: Lapplandsveckan är som ölreklamen

Josefin Lilja, reporter
Josefin Lilja, reporter
Publisert Sist oppdatert
Detta är en personligt skriven text av en av Dagens återkommande skribenter. Personen svarar själv för de åsikter som framförs.

Jag vet inte hur tillbörligt det är att jämföra en kristen sommarkonferens med reklam för alkoholhaltig maltdryck, men när jag nu än en gång beträder platsen i Husbondliden som utgör Lappis-området kan jag inte släppa tanken på den välkända reklamjingeln. Reklamsnutten avslutas med meningen "Jag vet int' varför de gillar Norrland, men jag antar att de vill vara sig själva för en stund".

Meningen sammanfattar på ett fint sätt något av Lapplandsveckans särprägel. Hit är alla välkomna, oavsett social status, titel, klädsmak eller antal biblar i bokhyllan. Här får besökaren vara sig själv för en stund. I kön till caféet, på barnmötet eller bibelstudiet – överallt råder en skönt avslappnad stämning.

Detta tänker jag när jag släntrar runt på "planen" som ligger omgärdat av stora mötestältet, korvkiosken, utställningstältet och toaletterna och nickar åt halvkända och växlar något ord med bekanta.

Det är också vad som framkommer i samtal med konferensbesökarna som något av det mest positiva med Lapplandsveckan: den otvungna gemenskapen och den avslappnade stämningen.

Precis som det står i ovan nämnda reklam så går det att applicera orden även på Lapplandsveckan: ”Inget tjafs, inga konstigheter”.

Läs också: Frank och Simon Ådahl drog igång Lapplandsveckan

Powered by Labrador CMS