Kultur
Kirk Franklin släpper ny singel, med barnkör från 25 länder
Den klassiska låten från 1998 ska skänka hopp åt barnen i kören och åt dem som lyssnar

En ny version av den välspelade hitlåten “Lean on me” släpps på fredag. Den Grammyvinnande artisten Kirk Franklin samarbetar med fadderorganisationen Compassion för att uppmuntra barn och unga till att våga tro på framtiden.
En ungdomskör bestående av 120 individer i åldrarna 11-19 år, som alla lever i fattigdom. Det är de som artisten Kirk Franklin arbetat tillsammans med för att på nytt spela in den klassiska låten “Lean on me” som ursprungligen släpptes 1998. De 120 barnen och ungdomarna ingår alla i organisationen Compassions fadderprogram och nyinspelningen är således ett samarbete mellan artisten och organisationen.
– Det var en ära att få arbeta med så många unga, talangfulla och begåvade barn från hela världen! Jag är tacksam över teamet på Compassion som gav mig möjligheten att tjäna på detta sätt, säger Kirk Franklin i ett pressmeddelande.
Det var under en resa till Dominikanska republiken tillsammans med fadderorganisationen i början av 2020 som Franklin upplevde en kallelse från Gud. Han skulle använda sin egen talang och erfarenhet för att uppmuntra unga världen över att ta vara på sina egna gåvor och talanger.
Compassion skickade då ut en förfrågan till de 25 länder där organisationen är aktiv, om att vara med i en digital kör. Alla som provsjöng fick sedan vara med i kören. Under träffarna med kören delade Franklin med sig av röstträning och svarade på frågor om sitt eget liv och karriär.
En av dem som var med i kören och vid inspelningen av låten var 18-årige Kakama från Uganda. Han föddes utan armar och förstod som 16-åring att han hade en musikalisk talang.
– Jag känner mig oerhört glad över att ha blivit vald. Jag känner att Gud har välsignat mig så mycket, långt utöver vad ord kan säga, säger Kakama i samma pressmeddelande.
Nu hoppas och ber Kirk Franklin att nyinspelningen av den 23 år gamla hitten ska kunna skänka lite hopp till människor som lyssnar på den och tittar på musikvideon. Låten släpps den 24 september och intäkterna för streaming går till Compassions arbete.