Kultur
Varför så få recensioner av Jesus Revolution? Så svarar riksmedierna
Biofilmen Jesu revolution blev snabbt etta på biotoppen men trots det har få riksmedier recenserat filmen. Dagen frågar DN, SVT, Aftonbladet och SvD varför. ”Vill inte att Dagens läsare ska tro att vi inte är intresserade av religiösa filmer.”

Under premiärveckan låg den etta på Filmbladets biotopp och passerade därmed de båda storfilmerna Barbie och Oppenheimer. Men varken SVT, Dagens Nyheter eller Svenska Dagbladet har recenserat filmen Jesus Revolution. Dagen tog reda på varför.
Helena Lindblad är filmrecensent på Dagens Nyheter, den enda fast anställda. På Dagens fråga om varför rikstidningen inte recenserat Jesus Revolution, som fortsätter att dra fulla hus på många av landets biografer, håller hon med om att det är en bra fråga.
– Det kan man faktiskt undra, det gör jag med, säger den mångåriga recensenten.
Helena Lindblad tror dock att det finns en naturlig förklaring och den har att göra med att filmen inte passerat ”de vanliga kanalerna” och att den därmed gått under filmrecensenternas radar.
– Jag tittar just nu i min mejl och jag kan inte se att jag fått ett enda pressmeddelande om filmen. Jag som filmredaktör brukar få information när det kommer en ny film, med en presskontakt och ett erbjudande om förhandsvisning, men med den här filmen har det inte varit så. Vår rutin, som vi kanske behöver se över, är att vi väljer de filmer som vi får information om.
Men du kände till den?
– Ja, jag har hört talas om den, men inte sett den än. Men jag ska ta itu med det här, jag ser ju att den går på massa ställen här i Stockholm.
Jag vill inte att Dagens läsare ska tro att vi inte är intresserade av religiösa filmer.
Helena Lindblad
En del av våra läsare har nog misstänkt att den inte recenserats på grund av sitt tydliga kristna budskap. Men så är det alltså inte?
– Nej, jag vill inte att Dagens läsare ska tro att vi inte är intresserade av religiösa filmer, det är jag i alla fall. På ett eller annat sätt ska vi skriva om den, kanske blir det en krönika eller en kommentar. Men det ska vi faktiskt göra, säger Helena Lindblad.
Hannes Fossbo på SVT:s Kulturnyheterna är nyligen tillbaka efter en tids tjänstledighet och har därför inte koll på varför Jesus Revolution inte recenserats.
– Jag ska kolla på det, säger han till Dagen.
Sedan hör han av sig igen med en förklaring:
”Anledningen är att vi inte recenserar så många filmer varje vecka, och att vi då måste välja och välja bort”, skriver han i ett mejl.
Att det skulle ha att göra med filmens kristna inriktning tycker han inte.
”Jag skulle varken välja eller välja bort en film bara på grund av religiöst budskap. Men den veckan den hade premiär tyckte vi på Kulturnyheterna att andra filmer var mer intressanta”, skriver Hannes Fossbo.

Även i Svenska Dagbladet har filmen lyst med sin frånvaro. Elias Björkman, film- och tv-redaktör, förklarar det med att man helt enkelt har varit tvungna att prioritera. Varje vecka har fyra-fem filmer premiär på bio och minst lika många tv-serier, förklarar han.
– Det finns helt enkelt inte utrymme att recensera allt som visas på bio, som kanske var fallet för 20, 30 år sedan.

– Vi skriver om de filmer eller tv-serier som vi tycker verkar mest intressanta. I det här fallet har vi helt enkelt bedömt att annat varit mer relevanta att prioritera, menar Elias Björkman.
På Aftonbladet har filmen varit föremål för en kulturtext, men någon renodlad recension har inte gjorts. Och det beror enligt filmredaktör Stefan Hedmark på att produktionsbolaget Barfota Productions inte hört av sig om att filmen skulle gå upp på bio, precis som Dagens Nyheters Helena Lindblad också var inne på.
– Om man hade gjort pr för filmen hade den definitivt kunnat bli ett ämne för recensioner eller en krönika, menar Stefan Hedmark.
Men Maria Viklund på Barfota Produktions menar att information om filmen har skickats ut och att alla stora tidningar och även tv var inbjudna till pressvisningen. Hon väljer att se det positiva med den uppmärksamhet som filmen fått i stället för att fokusera på de uteblivna recensionerna.

“Med den begränsade tid och budget vi haft för distributionen så är vi ändå tacksamma att vi lyckats nå utanför den kristna kretsen”, skriver hon och nämner att 20 000 personer sett filmen hittills.
“Min enda kommentar är att jag är djupt tacksam över allt som skett den senaste veckan, det är över all förväntan både för Barfota Productions, Filmstaden och andra biografägare”, skriver Maria Viklund i en kommentar till Dagen.