Livsstil
Bibelbladen blir konstverk
För konstnären Monica Andoff har Bibelns blad fått en dubbel betydelse. De är både det underlag hon målar på och inspirationen för bildskapandet. Resultatet har blivit ett bildspel med skapelseberättelsen som tema.
I Monica Andoffs ljusa ateljé i Båstad känns det som om kreativiteten sitter i väggarna. Färdiga och halvfärdiga bilder, penslar och färger tyder på detta. Och så mitt i allt, som en konstnärlig kärnreaktor, sprudlande av energi och skaparglädje; Monica Andoff själv.När hon berättar är det nästan som om hon använder händerna som penslar för att måla osynliga luftbilder. Blicken är intensiv bakom de moderna glasögonen.Efter lång och trogen tjänst som speciallärare är hon sedan ett år pensionerad och kan därför ägna mycket av sin tid åt målandet.– Nu äntligen kan jag göra vad jag vill, säger hon och utbrister i ett pärlande skratt.På hennes arbetsbord ligger stora pappersark. Tunna papper. Bibelpapper.– Det var konstprofessorn Arne Isaksson som gjorde att jag kom in på det här spåret.Namnet Arne Isaksson återkommer gång på gång.Han har utan tvekan betytt mycket för Monica Andoffs utveckling som konstnär. Det är av den 87-årige konstnärsveteranen i Gerlesborg, hon lärt sig det mesta hon kan om experimentell akvarellmålning. Plus en handfull andra av landets förnämaste akvarellmålare.Det är också av Arne Isaksson hon köper bibelpapperet.– Det kan annars bara köpas hos ett pappersbruk i Tyskland och då minst tre ton. Så Arne köpter in tre ton och jag köper av honom.Varför just bibelpapper? Monica svarar innan jag hunnit ställa frågan.– Papperet är transparent och därför kan ljuset skina igenom. Sedan har det en tendens att vecka sig under arbetet, men det ingår i själva verket. Man ser så att säga konstnärens hand.– Sedan är det faktiskt ett mycket starkt papper, tunt men starkt. Det ska tåla att jobbas med och det ska kunna tåla mycket vatten. Och slitstarkt skulle papperet vara eftersom, åtminstone förr, en bibel skulle gå i arv i generationer.Monica visar den ena bilden efter den andra och konstaterar att bilderna genom tekniken och materialet blir dubbelbottnade, lite grafiska i sitt uttryck.Monica pekar på en svart bibel som ligger på arbetsbordet.– Den fick jag när jag konfirmerade mig, men jag har skam till sägandes inte använt den ofta. Jag har egentligen inte haft någon relation till Bibeln mer än det jag fick veta när jag läste. Min relation till kyrkan har väl mest varit att jag gått dit och lyssnat om det varit något speciellt.Men i början av sommaren hände något som gjorde att hon dammade av sin gamla bibel och tog med den till ateljén. Hon slog upp första textsidan, och hamnade rakt in i den dramatiska skapelseberättelsen. ”Oj, så roligt”, tänkte hon.– Det som hände var märkligt. Skapelseberättelsen är så spännande och den har alltid fascinerat människor och innehåller en mix av vetenskap och andlighet som tilltalar mig och här fick jag i ett nu massor av bilder, och även om jag har en livlig fantasi så överträffade detta det mesta.Resultatet blev närmare 50 dramatiska och färgsprakande bilder.Med bilderna som grund har hon också skapat ett bildspel som ska kunna visas i kyrkor, på utställningar, kurser och dylikt.Monica Andoff kan mycket väl tänka sig att det blir en fortsättning. Bibeln är tjock och innehållsrik och ger rik näring åt fantasin och bildtänkandet. Och att språket är från 1917 är inget hinder. Snarare tvärtom. Det ålderdomliga språket ger must åt både texter och bilder.– Tänk, jag har bara läst första kapitlet och en bit in i andra och redan har det hänt så mycket, säger hon och ser nästan lite överraskad ut. Men det kommer fram att hon också har läst Höga Visan och konstaterat att där också finns enorma möjligheter att få näring till nya bilder.Någon har frågat henne om hon inte kan tänka sig måla bilder på tryckta bibelblad, men så långt har hon inte tänkt gå. Ännu.– Jag får se vad det blir. Jag kanske behöver en puff igen.