Livsstil

Dagen testar årets familjespel 2016

Bygg en ark eller en labyrint, lek vilda västern eller pingviner på fiskjakt i årets familjespel.

I MaceRace konstruerar du en labyrint som din motspelare ska klara att ta sig igenom.
I MaceRace konstruerar du en labyrint som din motspelare ska klara att ta sig igenom.

Dagens definition av familjespel är spel som är roliga för både barn och vuxna.

Uppmuntrar till kreativitet och problemlösning

MazeRace (Competo)
MazeRace (Competo)

MazeRace

(Competo)

Ålder: Från 8 år

Antal spelare: Från 2

Speltid: 20 minuter

Betyg: 5

Lätt att förstå: 5
Välskrivna regler: 5
Spännande: 5
Roligt: 4
Lärorikt: 5
Välkonstruerat (både hållbarhet och utseende): 5

Så går spelet till: Du bygger upp en så svår labyrint som möjligt som du sedan byter med din motståndare. Den som först klarar två av tre omgångar av motståndarens labyrint vinner. Detta kan göras enskilt eller i lag med många olika svårighetsgrader.

Så tyckte vi: Det var mycket roligt att se hur kreativiteten flödade och hur problemlösningen sprudlade hos mina barn. Spelet utmanande även mig som vuxen att göra det svårare och svårare både för en själv och barnen. Det får ett toppbetyg efter många roliga och utmanande stunder tillsammans.

Linnea Buckley

Som att leka vilda västern

Flick ''em up (Enigma)
Flick ''em up (Enigma)

Flick em' up!

(Enigma)

Ålder: Från 8 år

Antal spelare: 2–10

Speltid: 45 minuter

Betyg: 4

Spännande: 4
Roligt: 5
Lärorikt: 1
Lätt att förstå: 5
Välskrivna regler: 4
Välkonstruerat (både hållbarhet och utseende): 5

Så går spelet till: Om man är fler än två spelare delar man in sig i två lag, där det ena tar kontroll över sheriffen och hans män och det andra över banditerna i Cooperklanen. Bygg upp en klassisk vilda västern-stad på bordet med hus, kaktusar, vattentunnor med mera och placera ut dina fem cowboys. Du flyttar din cowboy och skjuter motståndarens genom att knäppa en speldisk över bordet. Hur man vinner beror på vilket scenario ni valt att spela.

Så tyckte vi: Som att leka vilda västern som barn. När en spelare läst regelboken kan han eller hon förklara spelet för de övriga på två minuter. Framkallar skratt och hurrarop både när du gör ett riktigt bra skott och när du misslyckas fatalt. Fantastiskt snyggt uppställt på bordet.

Jakob Ihfongård

Mikrospel som är perfekt att ha med på resan

Trice Nice Mice (Förlago)
Trice Nice Mice (Förlago)

Thrice Nice Mice

(Förlago)

Ålder: Från 7 år

Antal spelare: 2

Speltid: 10 minuter

Betyg: 4

Spännande: 3
Roligt: 4
Lärorikt: 3
Lätt att förstå: 5
Välskrivna regler: 3 (på engelska)
Välgjort (både hållbarhet och utseende): 3

Så går spelet till: Hela spelet består av tio uppochnervända kort, av vilka man placerar nio i en kvadrat av tre gånger tre. Sen gäller det att byta ett kort i taget och komma ihåg var korten har hamnat. I botten är det ett rent tre i rad-spel, med den kryddan att man inte får se mer än ett kort i taget. Det handlar alltså om att använda minnet och en bra taktik för att hinna snabbare än den andre.

Så tyckte vi: Överraskande kul i all sin enkelhet. Det känns som att det baseras på något klassiskt och enkelt spel, även om det här är i tappningen av möss, katter och hundar på spelkorten. Väldigt spännande om man går in för det, och det går snabbt över. Ett perfekt spel att ha med på resan.

David Wingren

Lysande ritspel i snygg retrostil

Ritjakten (Ninja print)
Ritjakten (Ninja print)

Ritjakten

(Ninja print)

Ålder: Från 5 år

Antal spelare: 2–6

Speltid: 30 minuter

Betyg: 4

Välskrivna regler: 4
Spännande: 4
Roligt: 5
Lärorikt: 3
Välkonstruerat: 5

Så går spelet till: Spelidén bygger på den klassisk "någon ritar och andra gissar". Sedan gäller det att flytta sig fram på en spelplan, och det gäller att ha lite tur med tärningen, och samtidigt gissa rätt tillräckligt många gånger för att få biljetter som gör att man tar sig förbi vissa hinder.

Så tyckte vi: Lysande. Och en stor bonus till utformningen, i retrostil. Sådana här spel brukar annars lida av en förpackning med bilder på uppspelta och krystat glada barn. Inte i det här fallet, där cirkustema råder. Det enda negativa var att whiteboardpennan tog slut för snabbt, så vi fick köpa nya.

Jacob Zetterman

Bygg din egen ark för att rädda djur

Noa (Lautapelit)
Noa (Lautapelit)

Noa

(Lautapelit)

Ålder: Från 7 år

Antal spelare: 2–4

Speltid: 30 minuter

Betyg: 4

Spännande: 4
Roligt: 4
Lärorikt: 2
Lätt att förstå: 2
Välskrivna regler: 3
Välgjort (både hållbarhet och utseende): 3

Så går spelet till: Spelarna bygger upp varsin ark till vilken man samlar djur med hjälp av sifferkombinationer. Har man spelat Rumikub så kan man se det framför sig, även om reglerna skiljer sig åt. Man ska se till att skapa kombinationer som man själv vinner på. Men djuren ska absolut inte hamna i par – för då kommer Noa och snor dem!

Så tyckte vi: En lite nyskapande spel med regler som utmanade oss. Det fungerade bra för alla åldrar, även om instruktionerna inte var glasklara. Det går åt en portion strategi för att lyckas vinna, men avgörandet har även ett ganska spännande moment. Man får dock inte tro att detta spel är någon slags biblisk fördjupning. Noa finns liksom bara med i periferin, och det i rollen av tjuv! Dessutom var man tvungen att plocka isär arkarna helt för att få tillbaka dem i kartongen = onödigt.

David Wingren

Lärorikt spel som engagerar

Resan (Alga)
Resan (Alga)

Resan

(Alga)

Ålder: Från 5 år

Antal spelare: 2–4

Speltid: 30 minuter

Betyg: 4

Lätt att förstå: 4
Välskrivna regler: 4
Spännande: 5
Roligt: 5
Lärorikt: 4
Välkonstruerat: 4

Så går spelet till: En karta över Norden läggs på bordet och spelarna väljer startpositioner. Därefter startar ett race att först hinna samla vykort från samtliga fem länder och sedan, med lite tur och skicklighet, återvända till sin egen startposition före övriga spelare. Kruxet är att hitta den snabbaste vägen och man behöver samla rätt typ av färdkort för att kunna ta sig den väg man vill.

Så tyckte vi: Ett lärorikt spel som passade olika åldrar, vi som spelade var mellan fem och elva (samt 33) år och alla var engagerade. Någon oklarhet i reglerna men inget allvarligt. Överlag ett trevligt spel för hela familjen. Vi hade gärna sett att man kunde varit fler spelare.

Niklas Ahlezon

Coola pingviner ger många skratt – och ont i fingrarna

IceCool (Lautapelit)
IceCool (Lautapelit)

Ice cool

(Lautapelit)

Ålder: Från 6 år

Antal spelare: 2–4

Speltid: 20 minuter

Betyg: 4

Spännande: 4
Roligt: 4
Lärorikt: 1
Lätt att förstå: 5
Välskrivna regler: 5
Välgjort: 5

Så går spelet till: En till tre spelare är hungriga pingviner som försöker hinna igenom hela skolan för att hitta sina tre fiskar. Du flyttar din pingvin genom att knäppa iväg den med långfingret, och får din fisk genom att passera genom dörrarna mellan skolsalarna. Samtidigt försöker en spelare fånga de övriga genom att krocka in i dem. Rundan tar slut när alla blivit fångade eller någon hittat alla sina fiskar - sedan byter man vem som är fångare och kör igen.

Så tyckte vi: Ett spel som leder till jubel och skratt - men också till smärtande fingerspetsar. Passar bra för både vuxna och barn. Extra plus för det smarta spelbrädet, som består av ett antal lådor som kan staplas i varandra och därför tar liten plats i hyllan.

Jakob Ihfongård

Högre tempo än de flesta frågespel

Sverige (Tactic)
Sverige (Tactic)

Sverige

(Tactic)

Ålder: Från 12 år

Antal spelare: 2–6

Speltid: 45 minuter

Betyg: 4

Spännande: 3
Roligt: 4
Lärorikt: 4
Lätt att förstå: 5
Välskrivna regler: 5
Välgjort (både hållbarhet och utseende): 4

Så går spelet till: Ett klassiskt frågespel med sex kategorier. Frågemarkören flyttas i utkanten av ett cirkelrunt spelbräde med 31 fält. Svarar man alla rätt hänger man med runt i samma takt som markören. Först runt vinner helt enkelt. Vid de blanka fälten har den som ligger sista chans att välja ämne och vid rätt svar flytta två steg framåt.

Så tyckte vi: Bra med ett högre tempo än de flesta frågesportspel. Dock lite svårt att hämta upp sig om man halkat efter mycket. Bra också att alla frågor har fyra svarsalternativ. Det gör att även yngre kan vara med på bättre villkor – för om man inte vet kan man gissa med 25 procents chans att få rätt.

Hasse Boström

Roligt upplägg men otydliga regler

Mästarnas mästare (Alga)
Mästarnas mästare (Alga)

Mästarnas Mästare

(Alga)

Ålder: Från 10 år

Antal spelare: 3–6

Speltid: 60 minuter

Betyg: 4

Lätt att förstå: 3
Välskrivna regler: 3
Spännande: 4
Roligt: 5
Lärorikt: 2
Välkonstruerat (både hållbarhet och utseende): 2

Så går spelet till: En pokal fungerar som en gemensam spelpjäs på spelbrädet. Du slår tärningen och flyttar pjäsen till en färg, där varje färg motsvarar en av de sex olika kategorierna med spelkort. Dessa används för att utmana spelarna i bra minne, snabbhet och tävlingssinne. Man får bland annat testa att göra knopar, klura ut sifferföljder, utmana sitt minne och även lämna soffan mer än en gång. Ibland utmanas alla spelare, ibland väljer aktiv spelare vem denne vill utmana.

I de olika duellerna samlar spelarna poäng och när spelpjäsen når sista rutan möts de två spelarna med flest poäng i en final för att utse spelets vinnare.

Så tyckte vi: Spelet kändes billigt med veka komponenter, det var slarvigt hopsatt med missar i reglerna och frågor som inte korrekturlästs. Det blir mycket funderingar om vad som egentligen gäller, och att behöva hitta på egna regler redan vid första speltillfället känns inte helt okej. Som tur är får du ut stor behållning av spelet ändå, tack vare en bra idé och ett roligt upplägg som för ovanlighets skull fungerar lika bra både för barn och vuxna.

Johanna Almqvist

Ett biljard för hemmabruk

Klask (Competo)
Klask (Competo)

Klask

(Competo)

Ålder: Från 8 år

Antal spelare: 2

Speltid: 10 minuter

Betyg: 3

Spännande: 4
Roligt: 4
Lärorikt: 1
Lätt att förstå: 5
Välskrivna regler: 5
Välkonstruerat (både hållbarhet och utseende): 4

Så går spelet till: Klask har mer gemensamt med airhockey, biljard eller Couronne än med vanliga brädspel, men tar mindre plats så det går att spela på ett vanligt vardagsrumsbord. Med hjälp av en stark magnet ska du styra din pjäs för att skjuta en boll i din motståndares mål. Men passa dig från att fastna i ditt eget mål eller komma för nära två av de tre mittenmagneterna, för då ger du bort en poäng till motståndaren. Först till sex poäng vinner.

Så tyckte vi: Snabbt och roligt, går att förklara på två minuter - om du tittar på när någon annan spelar behöver du inte ens en förklaring. Skulle fungera bra på ett bord på kyrkans ungdomskafé.

Jakob Ihfongård

För tillkrånglade regler

Skylines (Lautapelit)
Skylines (Lautapelit)

Skylines

(Lautapelit.fi)

Ålder: Från 8 år

Antal spelare: 2–4

Speltid: 30 minuter

Betyg:1

Spännande: -
Roligt: -
Lärorikt:1
Lätt att förstå:1
Välskrivna regler:1
Välgjort (både hållbarhet och utseende): 3

Så går spelet till: Alla spelare får varsin färg och ska bygga på en spelplan. Den vinner som på något sätt ser sin färg mest från sitt håll av spelplanen. Ärligt talat kom vi inte riktigt fram till hur det gick till, för det var ett väldigt krångligt lite långsökt spel tyckte vi. Vi läste mer reglerna än spelade. Kanske hade vi en dålig dag?

Så tyckte vi: Inget spel för oss. Det var så svårt att komma igång, så många sidor av regler som var tillkrånglade.

Sofia Lindholm

Powered by Labrador CMS