Livsstil

Dagen testar årets partyspel 2016

Frågesport, ordspel, varulvar eller färgassociationer? Vad föredrar du i ditt partyspel?

Dagens definition av partyspel är spel som är väldigt snabba att förklara, kan ha många spelare och inte tar allt för lång tid.

Kungen av frågesport

Mig blå (PlayMig)
Mig blå (PlayMig)

MIG

(Playmig)

Ålder: Från 15 år

Antal spelare: 2–6

Speltid: 30 minuter

Betyg: 5

Spännande: 4
Roligt: 4
Lärorikt: 5
Lätt att förstå: 5
Välskrivna regler: 5
Välgjort (både hållbarhet och utseende): 5

Så går spelet till: Tänk dig det klassiska frågespelet TP, fast utan spelplan. Där har du MIG. Bara att plocka med sig i bilen, på tåget eller till picknicken. Fem frågekategorier finns: Nu & då, sport & blandat, när & fjärran, natur & teknik samt nöje & kultur. Den som först svarat rätt i alla fem kategorier vinner omgången.

Så tyckte vi: Den värdiga (och betydligt mer portabla) konkurrenten till TP håller hög kvalitet på frågor och ämnen. Ett särskilt plus till ämnet natur och teknik som ger värdefull kunskap om ny teknik. En varning: spelet har en tendens att plocka fram den inneboende besserwissern hos motspelare. Kan skapa dålig stämning på resan.

Joakim Lundgren

Ordspel som tagit världen med storm

Codenames (Enigma)
Codenames (Enigma)

Codenames

(Enigma)

Ålder: Från 12 år (14 enligt lådan)
Antal spelare: 4 eller fler
Speltid: 30 minuter
Betyg: 5

Spännande: 4
Roligt: 4
Lärorikt: 4
Lätt att förstå: 4
Välskrivna regler: 5
Välgjort: 5

Så går spelet till: Lägg ut fem gånger fem kort med ord på bordet. Välj ut två spelare som ska vara "mästerspioner" som sätter sig på ena sidan, övriga spelare delas in i två lag och sitter på andra sidan. Mästerspionerna får se hemligt kort där orden som tillhör respektive lag är utmärkta. Mästerspionerna turas om att ge ledtrådar som består av ett ord och en siffra. Siffran är antalet kort på bordet som ledtråden hänger samman med - Blöt, 2 skulle till exempel kunna vara ledtråd till orden "Vatten" och "Hav". Men akta dig för att ge ledtrådar som kan passa in på motståndarlagets ord - eller än värre leder ditt lag till att välja "lönnmördar"-ordet, som leder till omedelbar förlust.

Så tyckte vi: Codenames har tagit spelvärlden med storm, och det finns anledning till det. Fungerar med både små och stora grupper, för vuxna och tonåringar, för spelnördar och den som i princip aldrig spelat sällskapsspel tidigare.

Jakob Ihfongård

Mycket trivsamt kunskapsspel

När då då? (Kärnan)
När då då? (Kärnan)

När då då?

(Kärnan)

Ålder: Från 15 år

Antal spelare: 2–8

Speltid: 60 min

Betyg: 4

Spännande: 4
Roligt: 3
Lärorikt: 4
Lätt att förstå: 4
Välskrivna regler: 5
Välgjort (både hållbarhet och utseende): 4

Så går spelet till: Har man sett tv-programmet med samma namn så har man reglerna klara för sig. Du får utifrån fyra kategorier händelser upplästa för dig och ska placera kort på bordet i tidsmässig relation till de kort du tidigare fått rätt på. Först till tio kort vinner. Det finns även små varianter på spelet som endast utgår från en kategori (vi testade "Sång och musik") och har färre antal regler.

Så tyckte vi: Väldigt snyggt och "rent" spel utan krusiduller. Själva spelet blir en lång diskussion om "jaha, hände det då?", vilket i sig är allmänbildande och trevligt. Det är inte så många moment, men det är gemenskapsfrämjande. Man kan vara upp till åtta spelare och då man ska samla tio kort i en rad så vill det till att man har ett tillräckligt stort bord. Ett lättsamt och mycket trivsamt spel som man nog kan ge sig på även om man är yngre än rekommenderade 15 år.

David Wingren

Högt tempo när rätt ord ska fram

Rappa på (Tactic)
Rappa på (Tactic)

Rappa på

(Tactic)

Ålder: Från 8 år

Antal spelare: 3–6

Speltid: 30 min

Betyg: 4

Spännande: 4
Roligt: 5
Lärorikt: 3
Lätt att förstå: 4
Välskrivna regler: 4
Välgjort (både hållbarhet och utseende): 4

Så går spelet till: Vi spelade i två par. Det ena paret tog ett kort, la på poängdosan och läste högt rubriken på kortet, till exempel "huvudstäder i Europa" eller "kan man sitta på". Sedan vände man på timglaset och det andra paret skulle rabbla så många saker man kunde komma på tills tiden tog slut. Här gällde det att få med just de tio saker som stod på kortet. För varje rätt tryckte motståndarlaget på grön knapp. Finns kort med enklare ord om man spelar med barn.

Så tyckte vi: Enkelt och roligt spel med högt tempo! Lika roligt för vuxna och barn och de varierande ämnena/rubrikerna gjorde att både barn och vuxna kunde ha fördel av vissa kort.

Lotta Fahlén

Lär känna dina medspelare på ett färgstarkt sätt

Tyck till! (Tactic)
Tyck till! (Tactic)

Tyck till!

(Tactic)

Ålder: Från 8 år

Antal spelare: 3–6

Speltid: 30 min

Betyg: 4

Spännande: 3
Roligt: 4,5
Lärorikt: 2
Lätt att förstå: 5
Välskrivna regler: 5
Välgjort (både hållbarhet och utseende): 4

Så går spelet till: Alla spelare får en hög med färgkort och en spelpjäs. En av spelarna drar ett kort med ett ord. Övriga spelare ska då välja ett färgkort för det ordet, varefter alla vänder sina kort. Spelarna får man poäng beroende hur många som har rätt eller inte. Du får flytta så många steg på spelplanen som du fick poäng. Först i mål vinner.

Så tyckte vi: Superkul tyckte både vuxna och barn. Extra roligt var diskussionerna som blev hur man associerar färg. Fantasifullt, kul och även intressant att lära känna sina medspelare på ett färgstarkt sätt.

Sofia Lindholm

En fullträff för filmnördar

High concept (Ninja print)
High concept (Ninja print)

High concept

(Ninja Print)

Ålder: Från 12 år

Antal spelare: 2–6

Speltid: 45–60 min

Betyg: 4

Spännande: 4
Roligt: 4
Lärorikt: 3
Lätt att förstå: 4
Välskrivna regler: 4
Välgjort (både hållbarhet och utseende): 5

Så går spelet till: Brädspel som handlar om film för hela slanten. Kluriga ledtrådar ska på kort tid ge maximalt fyra korrekta svar. Sedan gäller det att pitcha, det vill säga sälja in en filmidé till de andra spelarna med utgångspunkt i de kort man tilldelats. Den som lyckats bäst avancerar mot målet.

Så tyckte vi: En fullträff för filmnördar som befinner sig på ungefär samma nivå. Är man inte lika mycket cineast som de andra kan man ändå knipa poäng genom lyckade pitchar. Ledtrådarna är långa och är man fler än tre som spelar är tiden för knapp för att alla ska hinna läsa dem. Extra pluspoäng för att locket är utsett till "nalledagis".

Elisabeth Sandlund

Bra för ungdomssamlingen

Werewolf house (Ninja print)
Werewolf house (Ninja print)

Werewolf house

(Ninja print)

Ålder: Från 10 år

Antal spelare: 7–25

Speltid: 30 minuter

Betyg: 4

Spännande: 4
Roligt: 4
Lärorikt: 3
Lätt att förstå: 4
Välskrivna regler: 5
Välgjort: 5

Så går spelet till: Några i gruppen är varulvar, resten är bybor. Byborna vet inte vilka som är varulvar, men måste lista ut det innan de blivit uppätna. Bygger på klassiska partyspelet Maffia och dess vidareutveckling Werewolf. För den som bemästrat grundspelet finns åtskilliga extraroller att slänga in – som sheriff, tjuvkikare, tjusig dam eller hologram. Kräver en moderator som inte deltar i spelet.

Så tyckte vi: Om du kommer att ha roligt eller inte beror väldigt mycket på vilken grupp som spelar och på vilket humör den är. Fungerar ofta bra på exempelvis ungdomssamlingar eller fester, speciellt som det kräver många spelare. Rollkorten i den här versionen är snygga.

Jakob Ihfongård

Ojämna frågor i middagsspel

Middagsduelle (Nicotext)
Middagsduelle (Nicotext)

Middagsduellen

(Nicotext)

Ålder: Från 15 år

Antal spelare: 4+

Speltid: 30 min

Betyg: 3

Spännande: 3
Roligt: 3
Lärorikt: 2
Lätt att förstå: 5
Välskrivna regler: 5
Välgjort (både hållbarhet och utseende): 4

Så går spelet till: Man startar genom att snurra pilen, den pilen pekar på tar ett kort ur burken, och snurrar sedan pilen igen, för att utse sin motståndare. De två duellerar sedan om att bäst svara på det som står på kortet. Det kan handla om allt ifrån att rabbla alfabetet baklänges till att härma kungen eller tumbrottas. Medtävlarna bestämmer vem som vinner. Vinnaren behåller kortet. Spelet går sedan vidare medsols. Först till tio kort vinner.

Så tyckte vi: Spelet gav helt klart en hel del skratt, men frågorna var ojämna och ibland väl lätta. Lite svårt att veta om man är tänkt att prata i mun på varandra eller turas om. Spelförpackningen fick höga poäng av oss alla fyra, även om själva pilen kändes lite skör och hade dåligt snurr.

Therese Peterson

Många skratt efter onödigt lång startsträcka

Ryktet går (Wow!)
Ryktet går (Wow!)

Ryktet går 2.0

(Wow!)

Ålder: Från 8 år

Antal spelare: 4–8

Speltid: 30 min

Betyg: 3

Spännande: 4
Roligt: 4
Lärorikt: 2
Lätt att förstå: 4
Välskrivna regler: 1
Välgjort (både hållbarhet och utseende): 4

Så går spelet till: En modern variant av "viskleken" men där man i stället ritar ord i block som skickas vidare till nästa person som ska skriva vad teckningen föreställer, och skicka vidare till nästa som ritar vad föregående skrivit och så vidare. Man ser bara det senaste ordet eller teckningen vilket gör att det till slut kanske blir något helt annat än det ursprungliga – eller så får man poäng för rätt gissningar.

Så tyckte vi: Vi var ett gäng vuxna och ett barn på nio år som spelade. Ett litet minus för att reglerna var onödigt krångliga och det tog en stund innan spelet var igång, men när vi väl greppade hur vi skulle göra var det ett riktigt roligt spel med många skratt. Bra familjespel där nioåringen gav spelet full pott!

Lotta Fahlén

Kul för geografinörden – långtråkigt för övriga

Röda tråden: Världen (Nicotext)
Röda tråden: Världen (Nicotext)

Röda tråden – Världen

(Nicotext)

Ålder: Från 10 år

Antal spelare: 2 eller fler

Speltid: 15 minuter

Betyg: 3

Spännande: 2
Roligt: 3
Lärorikt: 5
Lätt att förstå: 5
Välskrivna regler: 4
Välgjort (både hållbarhet och utseende): 4

Så går spelet till: Har du någon gång gjort en ledtrådsjakt i en tidning? En ledtråd på fem poäng, en på fyra och så vidare. Det här är en variant, fast i frågespelsform. Det handlar om att först gissa rätt på de ledtrådar man får och därmed kamma hem poängen. Alla handlar om geografi – städer, länder eller andra resmål. Totalt finns 160 frågor i spelet.

Så tyckte vi: För den som är allmänbildad i geografi är ett sådant här spel ett vältrande i bekräftelse. För den mer kultur- eller nöjesintresserade blir det snart långtråkigt. Men så heter ju spelet "Röda tråden – världen", så det är ingen tvekan om vilken om vilken kategori det tillhör. Vad du ser är vad du får.

Joakim Lundgren

Powered by Labrador CMS