Livsstil

Dagen testar årets strategispel 2016

Vill du bygga ett galet slott, en stenåldersby eller en koloni i Centralamerika? Eller kanske rädda världen från pandemier eller stoppa Kubakrisen från att utvecklas till ett kärnvapenkrig. Det är några av de teman som finns bland årets strategispel.

I Dokmus gäller det att sprida ut sina pjäser så mycket som möjligt.
I Dokmus gäller det att sprida ut sina pjäser så mycket som möjligt.

Dagens definition av strategispel är spel där det går att sätta upp långsiktiga strategier.

Lysande mix av strategi och tur

Stone age (Lautapelit)
Stone age (Lautapelit)

Stone age

(Lautapelit)

Ålder: Från 10 år

Antal spelare: 2–4

Speltid: 60-120 minuter

Betyg: 5

Spännande: 4
Roligt: 5
Lärorikt: 3
Lätt att förstå: 4
Välskrivna regler: 5
Välgjort: 5

Så går spelet till: Bygg upp din stenåldersby och få din stam att växa genom att skicka dina arbetare för att samla mat och byggmaterial eller bygga verktyg, hyddor eller odla fält. Slå lika många tärningar som du skickat ut arbetare för att se hur väl du lyckas - men tänk på att det är svårare att hitta guld än att plocka svamp, och risken är att du kommer hem tomhänt om du gapar efter för mycket.

Så tyckte vi: Stone Age är ett lysande strategispel. Reglerna är enkla nog att de flesta kan förstå dem, men tillräckligt avancerade för att inte bli tråkiga för strategen. Du har spänningen i ett tärningsslag, men kan påverka oddsen till din fördel. Och kanske viktigast: Du har roligt hela tiden, även om det inte är du som till slut vinner spelet.

Jakob Ihfongård

Samarbeta för att rädda världen från en pandemi

Pandemic (Enigma)
Pandemic (Enigma)

Pandemic

(Enigma)

Ålder: Från 10 år

Antal spelare: 2–4

Speltid: 45 minuter

Betyg: 4

Spännande: 5
Roligt: 4
Lärorikt: 3
Lätt att förstå: 4
Välskrivna regler: 5
Välgjort: 4

Så går spelet till: Spelarna samarbetar mot spelet för att bota fyra farliga sjukdomar innan de sprider sig utom kontroll. Varje spelare får en unik roll, till exempel forskare, läkare eller operationsexpert. Varje runda utför du fyra handlingar, bland annat att förflytta sig runt världen, bygga forskningsstationer, behandla utbrott eller forska fram ett botemedel. Om sjukdomarna sprider sig för långt innan spelarna hittat alla botemedel så förlorar man.

Så tyckte vi: Pandemic är en modern klassiker, och världens mest populära samarbetsspel (det vill där alla spelare jobbar tillsammans mot ett gemensamt mål). Ett inköp kan rekommenderas till alla som är nyfikna på moderna brädspel – men om du behärskar engelska rekommenderas originalversionen. Eftersom den svenska också har finsk text blir korten en smula överbelamrade och svårlästa.

Jakob Ihfongård

Tar fem i rad till nästa nivå

Trexo (Förlago)
Trexo (Förlago)

Trexo

(Förlago)

Ålder: Från 7 år

Antal spelare: 2

Speltid: 10–20 minuter

Betyg: 4

Spännande: 4
Roligt: 3
Lärorikt: 3
Lätt att förstå: 4
Välskrivna regler: 5
Välgjort: 4

Så går spelet till: Det gäller att få fem i rad med sin symbol, lodrätt, vågrätt eller diagonalt. Men här kan man även bygga på höjden. De två spelarna turas om att lägga brickor som både har ett kryss och en ring på sig. Man lägger alltså båda symbolerna samtidigt, vilket gör det extra klurigt eftersom spelet snabbt kan vända.

Så tyckte vi: Lätt att lära sig, men samtidigt nya strategier att utveckla för varje ny omgång. Man blir inte less som man kan bli på ett traditionellt "fem-i-rad" utan får använda sina grå betydligt mer. Gillar du Othello och Luffarschack är Trexo definitivt något för dig.

Josefin Lilja

Utmanande att bygga galna slott

Castles of Mad King Ludwig (Competo)
Castles of Mad King Ludwig (Competo)

Castles of Mad King Ludwig

(Competo)

Ålder: Från 10 år

Antal spelare: 2–4

Speltid: 90 minuter

Betyg: 4

Spännande: 3
Roligt: 4
Lärorikt: 4
Lätt att förstå: 3
Välskrivna regler: 5
Välgjort: 4

Så går spelet till: Spelarna är mästerbyggare som tävlar om att konstruera de galnaste slotten. Varje runda väljer aktiv spelare hur mycket de olika rummen ska kosta - de andra spelarna handlar först och betalar till henne, med pengarna kan hon sedan köpa ett av rummen som finns kvar. Rummen har olika egenskaper och ger poäng utifrån var du placerar dem i slottet - kungens sovrum ska gärna ligga bredvid drottningens, men helst inte vägg i vägg med biljardrummet, till exempel. När spelet är slut får du extra bonuspoäng som är olika varje gång du spelar, den som har flest poäng vinner.

Så tyckte vi: Att bygga ihop sitt slott är roligt i sig, och eftersom du vill bygga på det sätt som ger mest poäng kan du ibland få en humoristisk kombination av rum att skratta åt när spelet är klart. Medan du spelar går rundorna fort, och spelet känns aldrig långt trots att det lätt kan hålla på i över en och en halv timme.

Jakob Ihfongård

Strategiklassiker i renoverad kostym

Puerto Rico (Lautapelit)
Puerto Rico (Lautapelit)

Puerto Rico

(Lautapelit)

Ålder: Från 12 år

Antal spelare: 2–5

Speltid: 120 minuter

Betyg: 4

Spännande: 4
Roligt: 4
Lärorikt: 2
Lätt att förstå: 3
Välskrivna regler: 4
Välgjort: 4

Så går spelet till: Du är guvernör i Puerto Rico, och vill få din stad att blomstra mer än alla andras. Varje runda väljer du en roll, till exempel borgmästaren som ger fler arbetare, nybyggaren som planterar nya fält eller hantverkare som tillverkar nya gods att sälja. Att köpa byggnader eller skeppa gods tillbaka till Europa ger dig vinstpoäng, och den med mest vinstpoäng när spelet är slut vinner.

Så tyckte vi: Puerto Rico har varit populärt inom brädspelskretsar länge, och toppade den ansedda sajten Boardgamegeeks topplista under flera år. Den nya versionen som nu översatts till svenska är mycket snyggare än tidigare, och är i övrigt samma stabila spel som alltid. Vill du ha ett djupt strategispel i princip helt utan slumpinslag är Puerto Rico något för dig.

Jakob Ihfongård

Återupplev kalla krigets hetaste konflikt

13 days (Lautapelit)
13 days (Lautapelit)

13 days

(Lautapelit)

Ålder: Från 13 år

Antal spelare: 2

Speltid: 30 minuter

Betyg: 4

Spännande: 4
Roligt: 4
Lärorikt: 5
Lätt att förstå: 2
Välskrivna regler: 3
Välgjort: 4

Så går spelet till: En spelare är USA, den andra Sovjetunionen och spelet utspelar sig under Kubakrisen 1962. Under tre rundor turas ni om att spela kort som representerar händelser under krisens 13 dagar, för att vinna inflytande i olika områden i världen som påverkades av krisen. Samtidigt måste du vara försiktig - om du går för hårt fram riskerar du att utlösa ett kärnvapenkrig och förlora omedelbart.

Så tyckte vi: Första gången du spelar kommer du inte ha en aning om vad du ska göra förrän spelet nästan är slut. Men en omgång går förhållandevis snabbt, och i slutet av den är sannolikheten stor att du vill spela en gång till för att testa de strategier du kommit på. Påminner om strategiklassikern Twilight Struggle, men tar en bråkdel av tiden att spela.

Jakob Ihfongård

En riktig tankenöt – som hade tjänat på tydligare regler

Dokmus (Lautapelit)
Dokmus (Lautapelit)

Dokmus

(Lautapelit)

Ålder: Från 10 år

Antal spelare: 2-4

Speltid: 30-45 minuter

Betyg: 3

Spännande: 3
Roligt: 4
Lärorikt: 3Lätt att förstå: 4
Välskrivna regler: 2
Välgjort: 4

Så går spelet till: Få flest poäng genom att sprida ut dina pjäser över alla de åtta delbrädena, där du ska upptäcka tempel och ruiner. Varje runda får du placera ut tre pjäser, och de måste sättas i anknytning till en av dina tidigare. Med hjälp av det specialkort du valt för rundan kan du påverka delbrädet – vrida det 90-grader, eller flytta det till en annan plats på bordet. Den som har mest poäng efter åtta rundor vinner.

Så tyckte vi: En riktigt tankenöt, där spelare ofta måste fundera länge innan de gör sitt drag. Tyvärr gör de krångligt skrivna reglerna att spelet verkar mycket svårare än det egentligen är.

Jakob Ihfongård

För den som gillar att söka det perfekta draget

Duco (Förlago)
Duco (Förlago)

Duco

(Förlago)

Ålder: Från 7 år

Antal spelare: 1–5

Speltid: 20 minuter

Betyg: 3

Lätt att förstå: 3
Välskrivna regler: 3
Spännande: 2
Roligt: 2
Lärorikt: 2
Välkonstruerat (både hållbarhet och utseende): 3

Så går spelet till: Duco är ett abstrakt spel som går ut på att para ihop spelkort med varandra och matcha olikfärgade symboler för maximal poäng. Först till 50 poäng vinner.

Så tyckte vi: Spelet erbjuder en utmaning i att försöka hitta den bästa kombinationen av kort. Det är ett spel för den som gillar att hitta det perfekta draget och vill ha en tankeutmaning, och spelar det med en likasinnad.

Henrik Erlandsson

Ta fram detektiven i dig

Mr Jack (Lautapelit)
Mr Jack (Lautapelit)

Mr Jack

(Lautapelit)

Ålder: Från 9 år

Antal spelare: 2

Speltid: 30 minuter

Betyg: 3

Spännande: 4
Roligt: 3
Lärorikt: 2
Lätt att förstå: 3
Välskrivna regler: 4
Välgjort: 4

Så går spelet till: En spelare är Jack the Ripper, den andra är en detektiv som ska lista utan Jacks verkliga identitet genom smarta manövrar och slutledningsförmåga. Varje runda får spelarna flytta två av de åtta karaktärerna på spelplanen, varefter Jack avslöjar om han är synlig eller inte. På det sättet kan detektiven räkna ut vilka karaktärer som är oskyldiga och utesluta dem, tills han kan gripa den Jack. Om detektiven inte hunnit göra det på åtta rundor, eller om Jack lyckas fly kvarteret, så vinner Jack.

Så tyckte vi: Ett roligt spel för den som gillar Cluedo, men vill ha något lite mer avancerat att sätta tänderna i. En nackdel dock att det bara går att spela två spelare. Regelboken är smart konstruerad för att underlätta att lära sig detta något komplicerade spel, framför allt är den utfällbara kartan en smart detalj.

Jakob Ihfongård

En blandning av domino och soduku

Triominos (Alga)
Triominos (Alga)

Triominos

(Alga)

Ålder: Från 6 år

Antal spelare: 2–4

Speltid: 15 minuter

Betyg: 3

Spännande: 4
Roligt: 4
Lärorikt: 4
Lätt att förstå: 3
Välskrivna regler: 3
Välgjort (både hållbarhet och utseende): 4

Så går spelet till: Trekantiga brickor med en siffra i varje hörn ska placeras så att siffrorna i hörnen matchar varandra. Poängavdrag om man inte har någon bricka som passar utan måste plocka upp från bordet, pluspoäng om ens bricka fullbordar en speciell figur eller om man är först med att bli av med alla brickor.

Så tyckte vi: Spelet marknadsförs som en kombination av domino och sudoko och det är en ganska bra beskrivning. Det gäller att ha tur men också att tänka strategiskt och se tänkbara mönster i förväg. Ett tillsynes ointagligt försprång kan snabbt ätas upp av motspelarna. Sannolikt roligare för tonåringar och vuxna än för mindre barn.

Elisabeth Sandlund

Cykelrace som lämnar för mycket åt slumpen

Flamme Rouge (Lautapelit)
Flamme Rouge (Lautapelit)

Flamme Rouge

(Lautapelit)

Ålder: Från 8 år

Antal spelare: 2–4

Tid: 30 minuter

Betyg: 2

Spännande: 2
Roligt: 2
Lärorikt: 0
Lätt att förstå: 3
Välskrivna regler: 3
Välgjort (både hållbarhet och utseende): 3

Spelidé: Varje spelare styr sina två cyklister genom att plocka energikort från sin egen hand. Några tärningar finns inte med, spelaren förflyttar istället sina cyklister genom att taktiskt fördela sina numrerade energikort under spelets gång. Spelets mål är att vara den första att korsa mållinjen med en av sina cyklister.

Så tycker vi: Spelet vill vara mer taktiskt än vad det egentligen är. Man planerar sina drag och spelar ut energikorten, men det visar sig under spelets gång att väldigt lite förändras. När första spelaren når mållinjen har spelet aldrig riktigt hettat till och det känns som att mycket är lämnat åt slumpen.

Ett extra plus för de charmiga cyklisterna i Tom & Jerry-plast. Stort minus för energikorten som alla ser likadana ut och gör spelet rörigare än vad det egentligen behöver vara.

Natanael Johansson

Powered by Labrador CMS