Livsstil

Jag fick ett nytt ord för en gammal känsla

Varje liv redan är meningsfullt och episkt - vi behöver bara bli medvetna om det, skriver Åsa Molin i veckans bibelkrönika

Åsa Molin, bibelkrönika
Åsa Molin, bibelkrönika
Publisert Sist oppdatert
Detta är en personligt skriven text av en av Dagens återkommande skribenter. Personen svarar själv för de åsikter som framförs.

Så klart! Genialt och givet. Jag kände direkt igen känslan även fast jag inte hade något ord för den. Det här stråket av tomhet man kan känna efter att ha förberett eller jobbat med något under en lång tid, och så är det plötsligt över. Som när man åker hem från sin studentfest, sitt bröllop eller landar hemma i lägenheten efter ett halvår i Jerusalem. Man är både lättad och ledsen över att det är över. Den känslan har ett namn: etterath.

Det var Jessica Gedin i radioprogrammet “Spanarna” som fick mig att leta upp Dictionary of Obscure Sorrows (ungefär Ordbok för dunkla sorger) skapad av John Koenig. För tio år sedan började han mynta nya begrepp för oidentifierade känslor. Jag fastnade för en annan känsla som Koenig har gett ett namn; längtan efter att världen skulle vara lite mer förtrollad och betydelsefull. Han kallar det ringlorn. En önskan att den moderna tid vi lever i nu skulle vara mer episk, som i legender och urkunder. Att verkligheten skulle vara lika mättad av mening som till exempel i Sagan om ringen, eller i Nya testamentet för den delen. En värld av uråldriga förbund, gudomliga tecken och en kamp på liv och död. En värld där det människan gör faktiskt betyder någonting.

Jag tänker på känslan ringlorn när jag läser veckans text om Symeon och Hanna i templet. De fick med egna ögon se Gud som bäbis. Den Helige Ande uppenbarade för dem det som så många andra religiösa vid templet senare var helt blinda inför. Symeon tog Jesus i famnen och visste att precis just här och just nu så är det världens frälsare jag bär på. Mer episkt än så blir det väl inte?

Men tillhör den sortens tyngd av mening bara en svunnen biblisk tid? Är vår tid mer eller mindre tömd på handlingar som betyder något utöver sig själva? Självklart är Jesus liv unikt och vi kommer inte att få hålla Gud i våra armar som Symeon. Men ibland undrar jag om vi inte omedvetet har urholkat våra liv på vikt? Vi har liksom avdramatiserat våra handlingar, tömt dem på historisk betydelse. Vi behöver nästan få våra liv berättade för oss för att vi skall inse hur många andra människor vi påverkat med våra liv och vilka konsekvenser våra val fått.

Hela romanen Dora Bruder av Modiano beskriver anspråkslösa och små handlingar. Var för sig ser de nästan obetydliga ut, man gör ju bara sitt jobb. Men tillsammans bildar de ett mönster. Kedjestygn som syr fram berättelsen om vad som skedde med judarna i Paris under andra världskriget. Det kändes inte episkt. Men det var det.

Vi lever inte vid tideräkningens början som Symeon, eller i ett världskrig, men jag undrar vad som skulle hända om vi insåg vilken historisk tyngd våra liv har? Vilket ansvar som kommer med att vara människa? Känslan av ringlorn kan avfärdas som fantasy-drömmar, javisst, men om vi lyssnar till Symeon och Hanna, berättar inte de för oss att våra livsval faktiskt betyder någonting? I Guds värld är varje liv episkt.

Veckans bibeltexter

Tema: Uppenbarelsens ljus (Kyndelsmässodagen)

Gamla testamentet: Malaki 3:1-4

Se, jag sänder min budbärare, han skall bana väg för mig. Plötsligt skall han komma till sitt tempel, den härskare som ni ber om, den förbundets budbärare som ni begär. Se, han kommer, säger Herren Sebaot. Men vem kan uthärda dagen då han kommer? Vem kan bestå när han visar sig? Han är som smältarens eld, som tvättarnas lut, han sätter sig ner likt den som smälter och renar silver. Han skall rena leviterna och luttra dem som guld och silver, så att de kan bära fram offergåvor åt Herren på det rätta sättet. Då skall Judas och Jerusalems offergåvor behaga Herren som i forna dagar, i gången tid.

Episteltext: 1 Timotheosbrevet 6:13-16

Jag uppmanar dig inför Gud, som ger liv åt allt, och inför Kristus Jesus, som under Pontius Pilatus vittnade med den rätta bekännelsen —håll ditt uppdrag obefläckat och klanderfritt till vår herre Jesu Kristi ankomst, som den salige och ende härskaren skall låta oss uppleva när tiden är inne, han som är alla konungars konung och alla herrars herre, som ensam är odödlig, som bor i ett ljus som ingen kan nalkas, han som ingen människa har sett eller kan se. Hans är äran och den eviga makten, amen.

Evangelietext: Lukasevangeliet 2:22-40

När tiden var inne för deras rening enligt Moses lag tog de honom till Jerusalem för att bära fram honom inför Herren —det står nämligen i Herrens lag att varje förstfödd av mankön skall helgas åt Herren —och för att offra två turturduvor eller två unga duvor, så som det är föreskrivet i Herrens lag. I Jerusalem fanns en man vid namn Symeon, som var rättfärdig och from och som väntade på Israels tröst. Helig ande var över honom, och den heliga anden hade uppenbarat för honom att han inte skulle se döden förrän han hade sett Herrens Messias. Ledd av Anden gick han till templet, och när föräldrarna kom in med barnet Jesus för att göra med honom som det är sed enligt lagen, tog han honom i famnen och prisade Gud och sade: ”Herre, nu låter du din tjänare gå hem, i frid, som du har lovat. Ty mina ögon har skådat frälsningen som du har berett åt alla folk, ett ljus med uppenbarelse åt hedningarna och härlighet åt ditt folk Israel.” Hans far och mor förundrade sig över vad som sades om honom. Och Symeon välsignade dem och sade till hans mor Maria: “Detta barn skall bli till fall eller upprättelse för många i Israel och till ett tecken som väcker strid —ja, också genom din egen själ skall det gå ett svärd — för att mångas innersta tankar skall komma i dagen.” Där fanns också en kvinna med profetisk gåva, Hanna, Fanuels dotter, av Ashers stam. Hon var till åren kommen; som ung hade hon varit gift i sju år, sedan hade hon levt som änka och var nu åttiofyra år gammal. Hon vek aldrig från templet utan tjänade Gud dag och natt med fasta och bön. Just i den stunden kom hon fram, och hon tackade och prisade Gud och talade om barnet för alla som väntade på Jerusalems befrielse. När de hade fullgjort allt som föreskrivs i Herrens lag återvände de till sin hemstad Nasaret i Galileen. Pojken växte och fylldes av styrka och vishet, och Guds välbehag var med honom.

Psaltarpsalm: Psalm 138:1-8

Av David. Jag faller ner, vänd mot ditt heliga tempel, och prisar ditt namn, du som är god och trofast. Du har gjort långt mer än du lovat. Du svarade mig när jag ropade, du fyllde mig med kraft. Alla jordens kungar skall tacka dig, Herre, ty de har hört dina ord. De skall sjunga om Herrens vägar, ty stor är Herrens härlighet. Hög är Herren, men han ser de låga, upphöjd och fjärran känner han allt. När jag drabbas av nödbevarar du mitt liv. Mot mina fienders vrede sträcker du ut din hand, din starka hand räddar mig. Herren skall fullborda vad han gör för mig. Herre, din godhet varar för evigt. Upphör inte med ditt verk!


Powered by Labrador CMS