Krönikor

Neutral skola en omöjlighet

En skola i värde­mässigt vakuum­ har aldrig­ existerat.

Porträttbild på Alf Svensson.
Publisert Sist oppdatert
Detta är en personligt skriven text av en av Dagens återkommande skribenter. Personen svarar själv för de åsikter som framförs.

I boken"Den förlorade vissheten, samtal med europeiska­ intellektuella" (1983) intervjuade kulturjournalisten Otto Mannheimer bland andra en av vår tids största filosofer, Leszek Kolakowski. Han fick frågan: "Ni har alltså närmat er kristendomen. Vilka är era skäl? Ni började ju snarast som marxistisk­ humanist."

Kolakowski: ”Ja, det är riktigt. Jag tror det tog mig lång tid att inse hur oumbärlig kristendomen är för vår civilisations överlevnad och för bevarandet av vissa grundläggande värden som vi hyllar. Trots all intolerans och allt förtryck som utförts i kristendomens namn, anser jag att vi, utan dessa kristna rötter, hotas av en långt mer förtryckande samhällsordning.”

Det hade varit utmärkt om en den liberale ledaren Jan Björklund, en något mindre erkänd filosof, tagit till sig denna visshet och visdom. Han som vill förbjudna kristna friskolor.

På 1960-talet var det högsta mode att plädera för en ”objektiv skola”. Åtskilliga ordade om att skolan skulle vara ”etiskt neutral”. Hur kunde vuxna människor argumentera för något så omöjligt? En skola i värdemässigt vakuum har aldrig och kommer aldrig att existera.

Då var socialisten Stellan Arvidsson den store skolpolitikern. Han vurmade för DDR. Som om den diktaturen stod för det objektiva och etiskt neutrala!

Den värdemässiga villrådigheten och etiska vilsenheten är i sanning omfattande i vårt land och vår värld i dag. Det är mer än någonsin ohederligt att inte ge barn och elever etisk vägledning. Och det är respekten för människovärdet, för varje individs fri- och rättigheter, för demokratins grundvalar som det handlar om.

Det insåg statsvetaren Alf Ross, när han efter andra världskriget publicerade boken, "Varför demokrati?", av liberalen Herbert Tingsten utpekad som en av de bästa undersökningar av demokratin.

År 1945 hade nazister, kommunister och fascister lagt allt vad etiskt tänkande heter i ruiner. Lögnen och förnedringen dominerade. Professor Alf Ross skrev: ”Oavsett vad man anser om det dogmatiska system som senare byggdes upp på evangeliets­ grund och om det sätt varpå kyrkan under olika tider­ förvaltat evangeliets lära, är det otvivelaktigt att detta är en grundpelare varpå vår andliga kultur vilar­ och varifrån en demokratisk livssyn kan hämta sin inspiration även i framtiden.”

För några veckor sedan var över 800 personer, engagerade i kristna friskolor, samlade i Stockholm. Där hörde jag en lysande föreläsning på temat "Nådens pedagogik". Pedagoger som undervisar utifrån nådens pedagogik borde ses som en stor tillgång. Men liberaler hojtar: "Förbjud, förbjud, förbjud".

Det borde vara självklart att judiska, kristna, muslimska friskolor har rätt att existera i ett land där politiker använder ordet valfrihet och dessutom ordet värdegrund. Även om man så gott som aldrig nämner varifrån grunden hämtat sina värden.

Powered by Labrador CMS