Livsstil
Sänk hastigheten och du skonar både människor, din bil och miljön
Det är inte farten i sig som orsakar skador och dödsfall vid en kollision, utan det hastiga stoppet. Hur svåra konsekvenserna blir av stoppet beror främst på hastigheten i kollisionsögonblicket. Om vi krockar front mot front med en annan bil eller kör in i ett träd, är hastigheten helt avgörande för hur det går med oss.
Den högsta gräns för vad människokroppen klarar vid en frontalkrock är 65–70 km/tim. Då är förutsättningen att man sitter i en modern bil och krockar med en lika stor bil – och att man använder bilbälte. Utan bilbälte har en människa svårt att klara kollisioner i hastigheter över 30 km/tim.När hastigheten ökar, så ökar även fordonets bränsleförbrukning och därmed utsläpp av koldioxid och kväveoxid. I tätorter blir det allt vanligare med 30 km/tim som hastighetsgräns där bilar delar utrymme med gående och andra oskyddade trafikanter. Anledningen är att de flesta människor överlever om de blir påkörda av ett fordon i den hastigheten. Däremot omkommer de flesta som blir påkörda i 50 km/tim.Stora miljövinsterDessutom hinner ett fordon som kör 30 km/tim stanna mycket snabbare än ett som kör i 50 km/tim eller mer. Miljövinsterna av denna hastighetssänkning är också stora. Bullret minskar till hälften. Utsläppen av hälsovådliga ämnen blir mindre.Vi tjänar inte mycket tid på att öka hastigheten. Om man åker tio mil på en 90-väg och håller 100 km/tim, tjänar man teoretiskt sju minuter. Det är dock knappast möjligt att hålla jämn fart. Troligen blir tidsvinsten tre-fyra minuter. Däremot ökar risken att råka ut för en olycka. Mer än varannan svensk accepterar lägre hastigheter för att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Det visar en undersökning från Vägverket. I verkligheten är det dock så att 50 procent av bilförarna kör fortare än hastighetsgränserna. Omkring 20 procent kör mer än 10 km/tim för fort.