Bilagor

Statussymbol

Barnvagnen är en statussymbol. Den signalerar vem du är - därför gäller det att ha "rätt" sorts barnvagn.

Publisert Sist oppdatert

Att köpa barnvagn är för många numera en lika stor affär som att köpa en bil.
Kanske inte ur strikt ekonomisk synvinkel, men när det gäller tiden man lägger på att välja rätt modell. Valmöjligheterna är enorma.
Trebarnspappan Andreas Christiansson arbetar med försäljning och marknadsföring av barnprodukter för det danska företaget Maki och har sett trender komma och gå.
- För ungefär 10 år sedan skulle alla ha luftpumpade hjul till sina vagnar. Fem år senare kom trenden med de trehjuliga barnvagnarna. Något år senare kom vagnarna med två små, roterbara hjul fram. Dessutom satsade allt fler tillverkare på att vagnarna skulle vara vändbara.
- Den senaste trenden är att barnvagnar och bilbarnstolar är kompatibla, så att man kan klicka i bilbarnstolen i underredet av vagnen. Det som är väldigt signifikativt är att alla anammar samma sak, konstaterar han.

Med allt fler avancerade lösningar och tekniska finesser har även priserna ökat.
- Man kan knappt ha ett barn om man inte har köpt en vagn för 15 000 kronor, säger Andreas Christiansson ironiskt.
Barnvagnen har blivit en viktig statussymbol, menar han.
Barnvagnsexperten: Därför köper många en ny och dyr barnvagn
1. Reklam till pappor. Andreas Christiansson tror att mycket handlar om att barnvagnstillverkarna i dag riktar sin marknadsföring direkt till papporna.
- Män är generellt sätt mer intresserade av teknisk finish och är benägna att spendera mer pengar på en barnvagn än mammorna.
2. Viktigt med "rätt" vagn. Han tror också att synen på föräldraskap, där det i dag inte är något ovanligt att man kombinerar karriär med att vara hemma, gjort det viktigare att synas med "rätt" sorts vagn.
- Man prioriterar kanske att ha en dyrare och finare vagn en kort period, säger Andreas Christiansson.
3. Trendkänsliga. - Svenska föräldrar är föräld-ralediga längre. Man hinner helt enkelt förbruka fler barnvagnar per barn än i övriga Europa. Dessutom anammar Sverige trender snabbare än grannländerna.
4.Flera vagnar. Att ha flera barnvagnar, för olika situationer, är inte heller någonting ovanligt. En vagn för shoppingrundan, en för långpromenaderna och en för utlandsresorna ...
- Barnbranschen skapar väldigt många behov. I dag hittar man produkter som överhuvudtaget inte fanns på marknaden för 10 år sedan.
Petra växlar mellan tre olika barnvagnar
Petra Thörnqvist, 34 år, är inne på sin sjunde vagn på fem år. Just nu äger hon tre olika vagnar som hon växlar mellan.

Den senaste vagnen, till yngsta barnet Elsa som föddes i augusti, köpte hon begagnad på nätet. Hon har själv sålt flera vagnar, antingen för att hon tröttnat på en viss modell eller för att syskonen Elliot och Elvira vuxit ur sin vagn.
- Många trendiga vagnar har väldigt små ligginsatser. Det kan jag verkligen förundras över. Har man fått barn på sommaren så är det knappt att bebisen får plats i den till vintern med åkpåse och kanske overall.

Ändå är det just en "trendvagn" som är hennes personliga favorit hittills - en trehjulig Urban Jungle som hon använde när sexåringen var spädbarn.
- Den var oerhört lättkörd och snygg, säger Petra Thörnqvist.
Men mer än 5 000 kronor skulle hon inte betala för en barnvagn - hur fin den än är.
Köptips
Andrahandsmarknaden för barnvagnar är gigantisk. Bara den senaste veckan har mer än 2 000 privatannonser lagts för försäljning på sajten blocket.se
Powered by Labrador CMS