Livsstilskrönika
Älskar jag min fru om jag inte tjänar henne?
Daniel Ringdahl om hur hjärtats tro och överlåtelse bör få konsekvenser genom handlingar

Så länge det har funnits syndare har det funnits hycklare. Men att läsa veckans GT-text är verkligen omskakande. Sodom och Gomorra var redan på Jesajas tid sinnebilden för moralisk och religiös ondska, och Gud kallar sitt eget förbundsfolk för “sodomfurstar” och “gomorrafolk”. Vad är det som har gått så snett?
Inledningen till Jesaja 1 sammanfattar problemet: “Oxen känner sin husbonde och åsnan sin herres krubba, men Israel känner inte sin herre, mitt folk har inget förstånd.” Guds folk har blivit som de andra folken och glömt sin Gud.
Israel skulle givetvis nekat om man frågade dem. De skulle hänvisa till sina offer, att de firar de religiösa högtiderna, att de ber och lyfter sina händer, men Gud svarar: “Jag kräks på er religiositet.” Det är ju brutalt, men det visar att Gud är den starkaste kritikern av religiöst hyckleri.
Gud uppmanar Israel att vända om och göra rätt. Tron och livet måste hänga samman. Man kan inte tillbe Gud med sina läppar men med händer och hjärta tjäna sig själv. Djupast sett är dock Guds uppmaning inte bara att sluta göra en sak och börja göra en annan. Skadan går ännu djupare och lösningen måste vara mer omfattande.
Därför är det synd att Jesajatexten slutar med vers 17 som förkunnar Guds lag, det vill säga vad vi ska göra. Vi behöver vers 18, som förkunnar evangelium, det vill säga vad Gud har gjort för oss: “Kom, låt oss gå till rätta med varandra, säger Herren. Om än era synder är blodröda ska de bli snövita, om än de är röda som scharlakan ska de bli vita som ull.” (SFB 2015.)
Saken är ju den att all yttre orättfärdighet kommer ur hjärtats inre orättfärdighet. Om syndare ska kunna tillbe och tjäna Gud utan att bli hycklare, och samtidigt vara sin nästa till glädje, måste hjärtat omskapas av den helige Ande och kläs i Guds rättfärdighet. Först då kan tron och livet smälta samman.

Det är så vi kan förstå episteln om att vi blir saliga genom att göra vad vi har fått höra. Jesus själv betonade vikten av att “höra” och “göra” får höra samman (Matt. 7:24). Det är som i en äktenskapsrelation: att jag tjänar min fru är inte grunden till att hon har velat gifta sig med mig, men älskar jag henne om äktenskapet inte följs av frivillig tjänst? På liknande sätt avslöjar våra gärningar om Guds frälsning har gått oss till hjärtat.
I evangeliet inpräntar Jesus ännu en söndag att den störste lärjungen ska vara allas tjänare. Profeten Jesaja beskrev hur ingen i Israel kämpade för rättfärdigheten men pekade framåt mot Herrens tjänare som själv skulle ta upp kampen. Jesus är denne utvalde tjänare som gett sitt liv till lösen för många, för att friköpa oss från vår egen krampaktiga “rättfärdighet” och i stället ge oss sin rättfärdighet genom tron.
Genom Jesu verk är våra hjärtan befriade till tjänst och vi behöver inte kämpa för den yttre fasaden. Vi får frimodigt hålla oss till Guds ord även när det dömer oss själva, för vi är ju syndare som alla andra – och Guds förlåtelse är tillgänglig för varje människa som vänder om och tror.