Nyheter

Ateister mest produktiv på Twitter

Ateister är produktivare på Twitter än religiösa. Bland de religiösa är muslimer aktivast. Det visar en studie i USA.

Påven Franciskus är en de mest populära bland religiösa twittrare.
Påven Franciskus är en de mest populära bland religiösa twittrare.
Publisert Sist oppdatert

Studien, som presenteras på sajten Religion News Service (RNS), bygger på över 96 miljoner tweets, från drygt 250 000 twittrare. I studien tittade man särskilt på dem som beskrev sig själva som kristna, judar, muslimer, buddister, hinduer eller ateister.

De twittrare som själva identifierar sig som religiösa, av olika trosinriktningar, tenderar att rikta sig till likasinnade. Gruppen ateister, som i USA är en liten grupp, är de mest produktiva.

– I genomsnitt kan man säga att ateister har fler vänner, fler följare och de twittrar mer, säger Lu Chen, en av de ansvariga för studien.

Av de religiösa grupperna är muslimer mest aktiva, sett utifrån antalet tweets.

De ord som skiljer ut kristna twittrare från andra är: Jesus, Kristus och Bibeln. Ord som skiljer ut ateisterna är: evolution, vetenskap och bevis.

Men det visar sig också att - förutom sina religiösa markeringar - de olika anhängarna i princip twittrar om liknande ämnen, det som ligger närmast i vardagen. Orden (på engelska) kärlek, liv, arbete och lycka är vanligast förekommande i alla grupper.

Personer i de sex grupperna med många följare är bland andra påven, Dalai Lama, Rick Warren och Richard Dawkins.

Adam Okulicz-Kozaryn, Rutgers University-Camden, en annan av delförfattarna till studien, säger till RNS att han tror att Twitter är ett viktigt verktyg för religiösa grupper och att det kommer att bli ännu viktigare i framtiden. Studien ska diskuteras i november på en internationell konferens i USA om sociala medier.

Någon liknande undersökning av motsvarande grupper av twittrare i Sverige har inte gjorts, såvitt Dagen känner till.

Powered by Labrador CMS