Nyheter
Blandade reaktioner på EFK:s hbtq-rapport
Ombuden Ellen Vingren och Matilda Henriksson: ”Vi tar rygg på sättet att jobba kring samkönade relationer”

Hur kommer homosexuella att reagera på begreppet ”naturlig brustenhet” som beskrivning av deras sexuella läggning? Matilda Henriksson från Korskyrkan i Uppsala behöver fundera över den saken när hon åker hem från EFK:s representantskapsmöte, uppger hon.
HJÄLMARGÅRDEN. Ellen Vingren från församlingen Mötesplatsen i Örebro och Matilda Henriksson från Korskyrkan i Uppsala är två av ombuden som tog emot slutrapporten från Evangeliska frikyrkans arbetsgrupp om samkönade relationer under lördagen. När Dagen lyssnar på några reaktioner bland de cirka 260 närvarande säger flera att de känner tacksamhet och stolthet över det gedigna arbetet från arbetsgruppen. Ett 20-tal teologer, församlingsledare och på olika sätt berörda, som har representerat en bredd av åsikter inom EFK, har ingått i gruppen.
– Det är läkande i sig att rapporten har kunnat tas fram. De är föredömen som har kunnat samarbeta i två år och fortfarande vara vänner och stå enade och kärleksfulla. Det tar vi rygg på, säger Ellen Vingren och Matilda Henriksson.
De är ombud för sina respektive lokala församlingar som nu får slutrapporten för bearbetning. De är glada för råden som ges och säger att det behövs en ursäkt till homosexuella som har sårats i kyrkorna innan man kan gå vidare.
Att det är ett gediget arbete som har gjorts är mer eller mindre ett samstämmigt intryck från dem Dagen samtalar med. Men visst finns det skillnader i betoningar, och inne på mötet höjs också i alla fall en rejält kritisk röst mot slutet av dagen.
– Det känns rörigt och som ett hyckleri att säga att det här å ena sidan ses som synd, och samtidigt i vissa fall råda till att fortsätta leva i en samkönade relation. Det är en märklig paradox. Jag får inte riktigt ihop det, säger Mikael Boman, pastor i Mullhyttan i Närke.

Befarar frustration
David Axelsson i Betania i Åbytorp utanför Kumla, berättar att hans församling redan för ett par år sedan förnyade sin församlingsordning. Församlingen förkunnar och praktiserar nu en traditionell äktenskapssyn, men välkomnar den som vill bli medlem oavsett äktenskapssyn eller samlevnadsform. På det sättet har de hamnat ganska nära arbetsgruppens slutsatser, menar han.

– När det nu är en radikal medelväg som föreslås kan det nog finnas besvikna i båda ändar. Rapporten pekar ändå i ganska tydlig konservativ riktning, så den kan orsaka frustration hos dem som vill gå i mer progressiv riktning, tror David Axelsson.
Imponerad och tacksam
Men Niclas Öjebrandt från Immanuelskyrkan i Örebro, den EFK-församling som nyligen har fattat beslut om att viga samkönade par, beskriver sig som tacksam och imponerad efter att ha fått rapporten i sin hand. Han är en av motionärerna som ligger bakom att det nu genomförda arbetet har kommit till stånd.
– Jag är positivt överraskad över de teologiska tankegångar som presenteras. Framför allt kring att man positionerar EFK som kontextuellt missionerande, säger han.

Niclas Öjebrandt läser i detta in att arbetsgruppen har en ”öppenhet och flexibilitet”, som han tror är hälsosam, och där gruppen ibland säger att det kan finnas goda skäl att bejaka samkönade relationer utifrån det missionella perspektivet. Detta trots att de läser Paulus tydligt.
”Bränner till kring råden”
Stefan Swärd från Folkungakyrkan i Stockholm är en annan av motionärerna. Han företräder de som står för en klassisk och teologiskt konservativ äktenskaps- och sexualsyn inom Evangeliska frikyrkan. När Dagen får några ord på Hjälmargården har han som de flesta andra inte läst slutrapporten än, utan bara skummat.
– Mycket är matnyttigt i bakgrundsbeskrivningen i rapporten. Och bibeltolkningarna tycker jag rent spontant verkar ganska vettiga och sunda. Men när vi kommer in i slutsatserna och råden då bränner det till, säger Stefan Swärd.
För egen del utesluter han inte att den som lever i samkönade relationer kan bli medlem i en församling. Men det måste förenas med en tydlig undervisning och att medlemskap innebär att man bejakar den inriktning som finns i församlingen, menar han.
Swärd efterlyser en undervisning som värnar den klassiska äktenskapssynen, men säger att vi alla samtidigt måste leva och brottas med våra liv och att allt inte fungerar perfekt.
– Om undervisningen är icke-närvarande och otydlig och vem som helst kan komma med, då blir de lite värre tycker jag, säger han.
