Nyheter

Erikshjälpen startar second handbutik online

Kristna hjälporganisationen Erikshjälpen blir först bland ideella organisationer i landet att erbjuda fullskalig e-handel på sin sajt secondhand.se – Här kan man köpa unika saker som inte finns i våra butiker, säger Tomas Bjöersdorff på Erikshjälpen.

Tomas Bjöersdorff, Erikshjälpen.
Tomas Bjöersdorff, Erikshjälpen.
Publisert Sist oppdatert

Erikshjälpen driver sedan länge flera second hand-butiker runt om i Sverige. Nu öppnar man även för handel via nätet på secondhand.se.

– Många i Sverige har aldrig satt en fot i någon av våra butiker runt om i landet, säger Tomas Bjöersdorff, verkställande chef på Erikshjälpen second hand.

Att allt fler i stället handlar på nätet talar för att satsningen ligger rätt i tiden.

– E-handeln växer med 16 procent per år medan den vanliga detaljhandeln bara ökar med 2 procent. Vi måste förhålla oss till detta.

2012 testade Erikshjälpen e-handel i liten skala med gott resultat. Sedan dess har man haft tid att finslipa detaljerna.

– Vi känner att tiden är rätt att lansera detta. Vi blir först bland ideella organisationer i Sverige att erbjuda fullskalig e-handel, berättar Tomas Bjöersdorff för Dagen.

Skiljer sig inte

Det som erbjuds i e-shopen kommer inte att skilja sig från det som finns i butikerna med undantag för större möbler.

– Stort som smått finns att tillgå. Varje vara vi säljer på nätet kommer att vara unik, den finns inte i våra butiker, varför e-handeln kompletterar våra butiker.

Hur ska du övertyga den som sällan köper via nätet utan gärna vill se på och känna på grejerna innan man köper?

– Näthandel är kanske inte för alla men allt fler väljer att handla så. Och vi gör allt vi kan för att kunden ska få en bra uppfattning om de varor som säljs.

Blir det lika enkelt att handla hos er som hos andra kedjor?

– Det blir lika enkelt men vi hoppas förstås att många väljer oss. Framför allt för att de pengar vi får in går till hjälparbete.

– Vi lägger stor vikt vid att kundupplevelsen blir bra i mobilen eller på datorn. Kunden ska få en så bra uppfattning som möjligt om vad man köper.

Anställt fler

För att klara detta har organisationen vässats med kompetens på området e-handel.

– Vi har nyanställt sex personer, en e-handelschef, en e-handelsspecialist och fyra arbetsledare.

Verksamheten kommer att centraliseras till Borås, en ort känd för sin långa tradition med postorderhandel.

– Det innebär att det är där sortering, fotografering, prissättning, publicering, leveranser och eventuell returhantering utförs.

Powered by Labrador CMS