Nyheter
Grekisk abbot: Vaccinet är “antikrists märke”
Starkt vaccinmotstånd i kloster i norra Grekland
Den grekisk-ortodoxe abbot Maximos sprider vaccinkritiska budskap från sitt kloster i Ptolemaida. Motståndet mot vaccin är starkt just i norra Grekland, där klostret är beläget.
För många av invånarna runt klostret är abbotens ord viktiga, rapporterar AFP. “Abbot Maximos har bott i klostret i 50 år, han är en helig man. Han har varit min biktfar i över 40 år och jag följer hans råd. Han fick mig att följa Guds vägar”, säger en av dem, 60-åriga Evangelia.
Den grekisk-ortodoxa kyrkan i landet var i början av pandemin skeptisk till myndigheternas regler och restriktioner beträffande pandemin, och ville inte uppmuntra sina församlingsmedlemmar att följa dem. Bland kyrkans munkar finns också ett starkt motstånd mot vaccinet, och Maximos är en av dem.
Många församlingsmedlemmar följer de råd och rekommendationer de får av sina biktfäder. Bikten och biktfäderna har traditionellt en viktig roll inom ortodoxa kyrkan.
“Klargör Jesu vilja”
“Deras roll är att klargöra Jesu vilja”, säger Chrysostomos Stamoulis, professor i teologi vid Aristoteles-universitetet i Thessaloniki.
Abbot Maximos, som själv är rullstolsburen, säger till sina församlingsmedlemmar att de ska “vägra vara försöksdjur” genom att ta vaccinet.
“Jag är inte rädd för förföljelse. Jag älskar Gud”, säger abboten.
En medhjälpare till abboten menar att abbotens misstro mot modern läkarvetenskap är välgrundad: abboten mådde bra tills han började medicinera – sedan hamnade han i rullstol.
Även i andra kloster växer vaccinmotståndet. En abbot säger att han inte kan tänka sig att välsigna någon som vaccinerat sig. Samtidigt har över 40 munkar dött just av covid-19 vid klosterenklaven Mount Athos i norra Grekland, där 1 700 munkar bor. Trots detta finns stark vaccinskepsis bland dessa munkar.
Tragisk konsekvens
Det finns dock kritik mot vaccinmotståndet och mot de biktfäder som rekommenderar att inte låta vaccinera sig. Nikos, 57-årig invånare i Thessaloniki, berättar om hur ett par sökte råd från sin biktfar angående vaccinet. “Kvinnan dog, och efterlämnade fyra barn. Det var den tragiska konsekvensen av råden”, säger han.
Här i Sverige har ortodoxa röster manat församlingsmedlemmar att följa myndigheternas råd och lyssna på vad läkarvetenskapen säger. Redan 2020 beskrev Fader Anders Åkerström i en längre bloggpost på Ortodoxakyrkan.se varför det är viktigt att bemöta vaccinskepsis, konspirationsteorier och de idéer om “vilddjurets märke” som börjat florera (”Vad ska vi tro om coronaviruset, vaccin och “vilddjurets märke?”)
Där skriver han: “Våra biskopar har därför ansett det nödvändigt att nå ut till de troende i vår synod för att informera om deras pastorala ställningstagande i denna fråga eftersom teorierna tyvärr har skapat en oroväckande splittring bland de ortodoxa, vilket är just det som den onde vill åstadkomma”.