Nyheter
Jesus eller treenig Gud i visionen - debatt hos Equmeniakyrkan
Känslosam debatt om att bredda gudsbegreppet på nationella kyrkokonferensen

Budskapet i kyrkans vision att “Jesus Kristus förvandlar mig, dig och världen” är alldeles för snävt, anser Västerortskyrkan i Vällingby. I en motion till Equmeniakyrkans kyrkokonferens ville församlingen bredda gudsbilden och i stället tala om den treenige Guden.
Förslaget väckte känslor i och utanför konferensen.
På Equmeniakyrkans webbplats är samfundets korta visionsformulering det första som möter besökaren: “En kyrka för hela livet - där mötet med Jesus Kristus förvandlar mig, dig och världen.” Det är den beskrivningen som Västerortskyrkan i Vällingby, Stockholm, nu ville ändra på.
“Gudsbilden som beskrivs i kyrkans vision ... är alldeles för snäv. Gud är större än så”, skrev församlingen i motionen till kyrkokonferensen, och ville att Equmeniakyrkan skulle formulera om visionen till ett "tilltal där mötet med Jesus Kristus inte framstår som enda utgångspunkt för förändring”.
Västerortskyrkan föreslog att visionen skulle ändras och vidgas till: “En kyrka för hela livet - där mötet med Gud; Fader, Son och Ande, förvandlar mig, dig och världen.”
Läs mer Rädsla för att devalvera pastorstitel med “lokalpastor”
Nej till motionens yrkande
Kyrkostyrelsen i Equmeniakyrkan sa nej till motionens yrkande, och fick med sig kyrkokonferensen på att behålla den nuvarande formuleringen med röstsiffrorna 348 mot 108. Men motionen väckte känslor i den digitala debatten under veckan, både på själva kyrkokonferensen och i en parallell webbdebatt på sociala medier .
Magnus Hagevi, Växjö, medlem i Equmeniakyrkan, är en som har reagerat. På Twitter skriver han: “Kristen utan Jesus? Under kyrkokonferensen behandlas en motion som förföriskt talar om att vidga tron, att Gud är större än Jesus och talar om treenigheten. Den som läser motionen får då veta att de egentligen menar att Jesus inte behövs för att lära känna Gud.”
Försvar av “Jesus Kristus” i visionen
I själva kyrkokonferensens debatt försvarade ombud från exempelvis Alvesta-Moheda den nuvarande visionsformuleringen: “Det känns främmande att tala om att betoningen på Jesus skulle vara begränsande, och ändå mer att man inte skulle kunna rikta sin bön och lovsång till honom.”
Pelle Marklund, pastor i Donsö Missionskyrka var tydlig i samma riktning: “Rör inte visionen! Vi tror att Jesus Är Kristus! Tillbedjan av honom ser vi redan av de vise männen som vid besöket i Betlehem föll ner och tillbad.”
Ledsna av debatten
Från Betlehemskyrkan i Örebro backade man upp den inlämnade motionen och menade att Equmeniakyrkan “använder Jesus på ett felaktigt sätt”: “Vi märker ofta att vi även i Equmeniakyrkans sammanhang ber till Jesus ... Detta kan vara en effekt av hur Guds-perspektivet smalnat av, och att storheten och omfattningen av Jesu budskap om Guds rike därmed förlorat delar av sin genomslagskraft”, menade församlingens representant i kyrkokonferensens debattchatt.
Andra blev ledsna av själva debatten i och utanför kyrkokonferensen, och uppfattade anklagelser om att de som ville bredda visionen och låta Gud vara större inte skulle vara kristna. “Djupt kränkande .... Det gör oss ont. Riktigt ont”, skrev ombud från Solna och Vallentuna.
Samtidigt som kyrkokonferensen beslutade att fortsatt behålla formuleringen om “Jesus Kristus” i visionen gav man kyrkostyrelsen och kyrkoledningen i uppdrag “att fortsatt verka för breda samtal i Equmeniakyrkan om hur vi uttrycker och förmedlar tro och teologi på ett öppet och inbjudande sätt”. Kyrkostyrelsen anser samtidigt att man är tydlig om tron på en treenig Gud i kyrkans teologiska grunddokument.
Svårt att sammanfatta kort
Johnny Jonsson, mångårig teolog vid Equmeniakyrkans pastorsutbildning och ombud vid kyrkokonferensen, säger till Dagen att teologiska kontroverser kring trosbekännelsen inte är ovanliga i kyrkohistorien. En vision är ingen trosbekännelse, men har sådana inslag, menar han.
För egen del brukar Johnny Jonsson använda Jesusformuleringen i visionen i sina predikningar, men säger att han gärna skulle se vad han kallar en mer trinitarisk skrivning. Samtidigt menar han att en sådan i så fall skulle behövas beredas noga. Att hitta en kommunikativ form för en treenig Gud gör man inte utan vidare – och det är svårt att uttrycka kristen tro i en kort mening, påpekar han.
Läs mer Stora förhoppningar på nya kyrkoledare i Equmeniakyrkan