Nyheter
Kanal 10 säljer ut delar av företaget till Norge
Delar av den kristna tv-kanalen Kanal 10 har sålts till Norge. – Vi har fortfarande ont om pengar, men det känns som om det äntligen vänt, säger Joakim Claesson, vd.

Kanal 10 har under flera år kämpat med dålig ekonomi, och har dragit på sig en mängd betalningsanmärkningar.
I årsredovisningen uttrycker revisorn tvivel på om företaget har förmåga att överleva i framtiden.
– Men nu känns det som vi har luft under vingarna, säger Joakim Claesson, kanalens vd och son till grundaren Börje Claesson.
Finansieras med gåvor
Kanal 10 sänds fritt i kabeltv-näten och finansieras främst av månadsgivare och gåvor från tittarna.
I nästan varje program visas ett telefonnummer längst ner i tv-rutan och tittarna manas att öppna sina plånböcker.
Läs även: De startar en ny kristen tv-kanal
Men det har inte varit tillräckligt. För att få in mer pengar har företaget därför genomfört en nyemission. Det innebär att man ger ut fler aktier för att bredda ägandet. Detta har gett 2,2 miljoner, enligt Smålandsposten.
Dessutom har man sålt den norska delen av verksamheten till ett företag i Norge.
– Det var för att vi behövde likviditet och för att Norge ville stå på egna ben, säger Joakim Claesson.
Varför tror du att utvecklingen har vänt?
– Jag vet inte vad som har hänt. Om vi blivit bättre, eller vad det är. Men responsen är jättekul, och vi har jobbat hårt, säger han.
Samtidigt som Kanal 10 sänder kristna tv-program har fler kristna tv-kanaler etablerat sig i Sverige de senaste åren.
Himlen TV7 och TBN Nordic är två av de senaste exemplen.
Läs mer: Enormt utbud av kristna tv-appar
"Kristna kanaler behövs"
Joakim Claesson ser positivt på att det startas fler kristna kanaler.
– Jag tänker att vi attraherar olika människor, om vi bara har råd att konkurrera. Det finns alldeles för många kommersiella kanaler, så kristna kanaler behövs, säger han.
Han säger att den typiska tittaren är både män och kvinnor över 50 år från ett brett spektrum av kristna bakgrunder.
Några officiella tittarsiffror finns inte, men Joakim Claesson säger att de mest populära programmen är kampanjveckorna och programmet "Vi ber för dig". Dit får tittare ringa in sina böneämnen.
– Det är många olika sorters människor som ringer in sina böneämnen, framför allt de som har det tufft socialt och är sjuka. Många har ingen tro på Gud, men vänder sig ändå till Kanal 10. Det känns betydelsefullt, säger han.