Nyheter
Kritik mot annonser för begravningsbyrå i sociala medier
“Tråkigt att det är så laddat att prata om döden i betalda samarbeten”

Två kända medieprofiler har på senare tid gjort reklam på sociala medier för begravningsbyrån Ignis. Kritiker menar dock att det är cyniskt att försöka tjäna pengar på döden.
Nyligen publicerade tv- och poddprofilen Ann Söderlund ett inlägg på Instagram där hon uttryckte sorg över sin döda farbror. Några dagar senare var det Malin Berghagens tur att publicera ett liknande inlägg där hon beklagade att hennes granne inte levde längre.
”Svante bodde i gården bredvid vårt hus i Järvsö och han och hans fru Laila var naven i alla våra liv på somrarna i Järvsö”, skrev skådespelaren bland annat under en bild där hon och Svante står bredvid varandra.

Hela inlägget inleds med en förklaring om att det är ett reklamsamarbete med begravningsbyrån Ignis och inlägget avslutas också med en hänvisning till Ignis.
Raderade inlägget
Såväl Ann Söderlund som Malin Berghagen har tiotusentals följare på Instagram och deras inlägg har fått stor spridning. Men alla uppskattar inte samarbetet med begravningsbyrån.

För Ann Söderlunds del blev kritiken så hård att hon raderade inlägget efter bara några timmar.
”Tråkigt att det är så laddat att prata om döden i betalda samarbeten. Det kanske upprör mer än det tröstar. Jag tog bort inlägget och är hemskt ledsen om jag sårat någon”, skriver hon i ett meddelande till Aftonbladet.
Malin Berghagens finns däremot kvar.
”Jag har inget problem med att göra reklam för något så viktigt som hjälp och stöd vid någons bortgång”, skriver hon i ett meddelande till Aftonbladet.
Tre månader långt test
Cecilia Ståhl, vd för Ignis begravningsbyrå, säger till tidningen Resumé att reklamsamarbetet är ett test som ska pågå under årets tre första månader och att det därefter ska utvärderas.
I övrigt hänvisar hon till företaget Wakai har tagit fram reklamkampanjen.
– Jag tycker att de (influerarna, reds. anm.) ska få prata om det som de vill prata om. Ignis har också rätt, som andra företag, att informera om sina produkter. Det är ett känsligt område och ett känsligt ämne, det klart vi har förståelse för att man reagerar. Det är styrkan och svagheten i öppna kanaler och sociala medier, säger Wakais vd Carl Unger.