Nyheter
"Moses, Muhammed och Marx möter Messias"
Hur ser en jude, en muslim och en marxist på Jesus? Det var frågan i panelsamtalet i Betlehemskyrkan. Men samtalet antog snarare formen av ett väckelsemöte med buskap om Jesu snara återkomst och en känga till den urvattnade kyrkan.

Gemensamt för de tre deltagarna i panelsamtalet var att de alla på ett eller annat sätt mött Jesus i vuxen ålder. Göran Skytte, välkänd författare och skribent, gick från marxism till kristen tro. Ditte Rebecca, psykolog och judinna som kommit till tro på Jesus, och Gjohn-Marko Berisha, informatör på Lepramissionen, som lämnat islam för kristen tro.
Göran Skytte tyckte sig se ännu en röd tråd i deras olika omvändelser.
– Det är ofta oerhört dramatiskt när Gud kliver in i ens liv, förklarade han sammanfattande.
– Om någon hade sagt att en dag kommer vi fyra att stå på den här estraden om tala om Jesus på det här sättet hade vi alla fyra sagt: Aldrig i livet! Omvändelsen kommer ofta pö om pö. För 40 år sedan hade jag varit livrädd för att stå här. Och nu har jag berättat om Jesus i olika gudstjänster för sammanlagt över 140 000 människor. Hade någon sagt det hade jag sagt att det han var en stolle. Men det är ju sant! Det är sant!, ropade Göran Skytte på sin hesa skånska.
Gjohn-Marko Berisha valde att fokusera på sin egen förvandling när han fick uppdraget att beskriva hur Jesus var verklighet för honom i dag.
– När jag var ny i tron var jag inte så bevandrad i Bibeln. Men jag minns att jag en gång öppnade Nya testamentet och såg att det stod att om någon blir kristen blir han en ny skapelse. Och så är det! Det här är inte en teori. Det här är ett nytt liv. När jag ser på bilder på mig själv från tiden, innan jag blev kristen, så är det jag, men samtidigt inte jag.
Ditte Rebecca underströk att Jesus verkligen var verklig. Och att han snart kommer tillbaka.
– Han kommer snart, väldigt snart!, förklarade hon.
– Jag vet det därför att han har sagt det till mig. Han kommer inte till Rom, eller någon annan stans. Han kommer till Jerusalem. Han kommer att sätta sina fötter på oljeberget.
Så till frågan om hur judar, muslimer och marxister ser på Jesus?
Gjohn-Marko Berisha, var först ut, med sin bakgrund bland muslimer.
– När kristna ska presentera Gud för muslimer säger de att Gud är Fadern, och att Jesus är hans Son. Men för muslimer blir det väldigt förvirrat. Muslimer ser då treenigheten som att Gud Fadern, går i säng med Maria som därmed blir Gud Modern, och det resulterar i Sonen Jesus, som också blir Gud. Men börjar man tala om att Jesus var Gud från början. Att det var Gud som blev människa, då försvinner problematiken. Vi upphöjer ju inte en människa till Gud.
Ditte Rebecca förklarade hur judar ser på Jesus,
– Vi har problem med treenigheten, och jag har också brottats mycket med det. Men man ska också komma ihåg att när judar ser kristna och Jesus så ser de också förföljelse och förintelse. Det finns i historien mellan kyrkan och judendomen. Det är viktigt att komma ihåg.
Göran Skytte skulle förklara hur man ser på Jesus ur ett marxistiskt perspektiv. Men kunde inte låta bli att predika istället:
– Det inte så konstigt att vi har svårt att känna igen Jesus. Det finns ju så många bilder av honom. Han är sann människa och sann Gud. Han talar vänligt till människor, kom till mig säger han. Men ibland vänder han sig bort. Han kunde bli ursinnig. Han kunde bli så trött på sina lärljungar att han frågade sig: Hur länge måste jag vara med de här? Jesus är en stötesten. Det enklaste för oss är att inte tala om Jesus. Vi talar om Gud istället och glömmer Jesus och den heliga Ande. Men sanningen är att då börjar kyrkan få ett riktigt problem. Och det ser vi i dag. Vi ska istället lyfta fram Jesus, predikade Göran Skytte och rev ner panelsamtalets största applåd.