Nyheter

Premiär för Lappispodden och Spotify

I en liten inredd släpvagn ett stenkast från campingområdet spelas det in poddradio. Podden och att alla seminarier och möten finns på Spotify är nytt för i år.

Poddar. Victoria Forsgren och Jakob Öhman gör podden på Lapplandsveckan.
Poddar. Victoria Forsgren och Jakob Öhman gör podden på Lapplandsveckan.
Publisert Sist oppdatert

Det låter osannolikt, men man kan spela in poddprogram utan att själv någonsin ha lyssnat på ett. Det är Jakob Öhman, 17, ett levande bevis på. Det första poddavsnitt han lyssnade på var den egna Lappispodden. Ändå var det hans egen idé att Lapplandsveckan borde ha en egen podd.

– Poddar är ju trendigt nu så jag tyckte det skulle vara en rolig grej om vi hade en här också. Det var mer att tänka på än jag först trodde, med en plats att vara på, teknisk utrustning, redigering och manus, men det känns kul! säger Jakob Öhman, från Flakabäck.

Till sin hjälp ville han ha vännen Victoria Forsgren från Kulfors. Hon ställde upp, trots att hon egentligen inte tycker om att synas och höras så mycket i offentligheten.

– Upplägget går ungefär ut på att vi bjuder in en gäst, ofta en volontärarbetare, och pratar om vad som händer här på konferensen. Vi ger också bönetips, säger Victoria Forsgren.

– Vårt syfte nu första året är att uppmuntra folk att bli volontärer på Lappis, säger Jakob Öhman.

– Utan volontärer, inget Lappis.

Har ni någon drömgäst?

– Det hade varit roligt att få hit Sebastian Stakset eller Daniel Alm som båda kommer hit under veckan, men vi var för sent ute med förfrågan.

Lappis goes Spotify

En annan nyhet är att Lapplandsveckans alla seminarier och möten numera finns tillgängliga på Spotify.

– Det är unikt vad jag vet, säger Lars T Jarl, som tillsammans med Lewi Edorsson gjort det hela möjligt.

Förhoppningen är att fler ska kunna lyssna till förkunnelsen. Tidigare har den varit tillgängligt via hemsidan, men Spotify har en fördel som inte webb-sidan har, enligt Lars T Jarl.

– Det är större chans att fler råkar snubbla över undervisningen här från Lapplandsveckan nu när den finns på Spotify. Jag tror på att vi kan nå en större målgrupp med denna satsning, säger Lars T Jarl.

Powered by Labrador CMS