Nyheter

Riksteaterns chef: “Folk ska kunna ha en allusion till Jesus”

Pressbild Laika/Dritëro Kasapi, chef Riksteatern.
Pressbild Laika/Dritëro Kasapi, chef för Riksteatern.
Publisert Sist oppdatert

Chefen för Riksteatern, Dritëro Kasapi, förklarar för Dagen varför Jesus blev inblandad i marknadsföringen av pjäsen Laika.

Riksteatern använder Jesus i marknadsföringen för pjäsen “Laika” som har premiär i höst. Det har Dagen skrivit om tidigare. Nu förklarar teaterchefen Dritëro Kasapi hur Jesus hamnade i marknadsföringen.

– I Laika finns en karaktär som kommer till ett område där de inte känner honom. Han är inte mystisk, men plötsligt betraktar han dem och berättar om dem, men också om olika mirakler de har varit med om. De små miraklerna har allusioner till de bibliska miraklerna.

Karaktären på pressbilden ser ut som en nutida Jesus-look-a-like?

– Özz ser ut som han gör, men vi vill att folk ska kunna ha en allusion till Jesus. Vi trodde att vi skulle kunna skriva att det är Jesus i en annan gestalt, men författaren och regissören Ascanio Celestini sa att vi inte skulle skriva publiken på näsan och då ändrade vi det till “kanske” en Jesus-gestalt, så man har öppenheten.

– Folk har egna personliga förhållanden till Jesus så om vi ger en bild med Özz så kanske det bekräftar bilden för någon men för någon annan stämmer det inte.

Varför väljer ni att spela den här pjäsen nu?

– De stora existentiella frågorna – varför är vi här, vad gör vi här, vad är viktigt och vad är inte viktigt – de frågorna blir bara starkare och starkare. Synd att det var en pandemi som behövde väcka de tankarna, men bättre sent än aldrig.

Powered by Labrador CMS