Nyheter

Så ökar det digitala läsandet

Spridningen av Dagens artiklar har ökat stort de 
senaste åren tack vare Dagen.se och sociala medier. I topp ligger psykolog Alf B Svenssons debattartikel från 2014 som har närmare 148 000 visningar. Här ovan ser du de 10 mest lästa artiklarna.

Ann Jonsson, chef för digitala medier på Dagen.
Ann Jonsson, chef för digitala medier på Dagen.
Publisert Sist oppdatert

Sociala medier och Dagen.sefår allt större betydelse för spridningen av nyheter och åsikter från Dagen. Från starten år 2000 av Dagen.se och fram till i dag har det digitala läsandet exploderat. Speciellt det mobila läsandet. När Dagens första mobilsajt startades 2013 och när den 2014 gjordes om ökade trafiken stort.

Vilka artiklar som lockat flest till läsning kan du läsa här ovan. Konstigt att det är en debattartikel? Nej, inte särskilt. Dagens opinions- och debattartiklar engagerar och diskuteras i allt större utsträckning. Närmare 29 000 har till exempel läst en debattartikel undertecknad av Stefan Swärd och 380 pastorer om att flyktingpolitiken inte är för generös.

Ett annat exempel är Joel Halldorfs ledare helt nyligen, om att homosexualitet inte är en regelfråga, som hittills har över 21 000 visningar.

De digitala mätningarna visar också att många gillar de senaste satsningarna med tv och podd. Poddintervjun med ministern Alice Bah Kunke har till exempel 24 870 personer lyssnat på eller läst textversionen av.

Facebook och andra sociala medier har också stor betydelse för att Dagens artiklar blir lästa och spridda. Men också diskuterade.

Sedan 2006 har man också kunnat läsa den tryckta tidningen digitalt på Dagen.se. Under våren 2015 lanserades en app för digitaltidningen vilket underlättar läsningen mobilt och på läsplatta.

Powered by Labrador CMS