Nyheter
Systembolaget slår tillbaka mot kritiken om alkoholens höga samhällskostnad
Efter stark kritik mot en undersökning om alkoholens höga kostnader för samhället, svarar nu Systembolaget. VD:n Magdalena Gerger riktar kritiken tillbaka mot Mattias Svensson.

Alkoholkonsumtion kostar Sverige 103 miljarder kronor under ett år. Det visade en rapport framtagen av analysföretaget Ramboll på uppdrag av Systembolaget. Frilansjournalisten Mattias Svensson hade flera invändningar mot undersökningen. Han menade bland annat att studier beställda av Systembolaget ofta bekräftar monopolets förträfflighet och brukar blir ren propaganda. Systembolagets vd Magdalena Gerger håller inte med.
– Studien har genomförts av det internationella utredningsföretaget Ramboll på uppdrag av Systembolaget. Sakkunniga forskare, representanter från myndigheter och branschorganisationer har varit delaktiga i arbetet, säger hon till Dagen.
"Ingår i vårt uppdrag"
Dessutom menar Magdalena Gerger att det ingår i Systembolagets uppdrag att ta fram fakta om alkoholens risker och informera om dem.
Mattias Svensson lyfte i sin argumentation fram en rapport från Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi. Han menar att den motsäger slutsatserna om att de viktigaste faktorerna för att minska problemen med alkohol är begränsad tillgänglighet, begränsad marknadsföring och att priserna hålls uppe.
– De metoder som använts i vår undersökning är väletablerade och grundliga. Att slutsatserna också ligger i linje med andra studier och gängse statistik styrker trovärdigheten, säger Magdalena Gerger.
Läs även: Kraftig kritik mot Systembolagets studie om höga samhällskostnader av alkohol
Hon menar att det är rapporten som Mattias Svensson hänvisar till som sticker ut bland övriga forskningsresultat.
– ESO-rapporten har helt egna metoder och en helt egen linje. Den drar till exempel en cynisk slutsats att det är en samhällsvinst om någon dör av alkoholproblem. Det är förstås sant rent ekonomiskt, men vi och många med oss räknar det som en förlust för samhället.
Kritik mot subjektiva bedömningar
Systembolagets rapport visade att 43 av de 103 miljarderna var en följd av försämrad livskvalitet. Mattias Svensson ställde sig frågande till att den typen av subjektiva bedömningar ligger till grund för resultatet.
– QALY är ett väletablerat och väl använt mått på livskvalitet. Självklart är detta komplext att räkna på, men det innebär inte att man ska avstå. Det är en för viktig fråga för att inte ta på allvar, säger Magdalena Gerger.
Läs även: Systembolaget: Alkoholens kostnader drabbar samhället hårt