Nyheter
Tiktok kritiseras – barn möts av alkoholförskönande klipp
Fiktiva profilen Noah, 13 år, fick se en “kul kille” tömma shots - nu varnar forskare för att barn tar skada

Medieplattformen Tiktok säger i sina egna policydokument att barn inte ska kunna se filmer som främjar innehav eller konsumtion av alkohol. Men detta efterlevs inte alltid, visar en undersökning av researchsajten Pointer. Nykterhetsorganisationen IOGT-NTO varnar nu och pekar på att barn påverkas negativt.
TikToks sociala medier-app är otroligt populär bland barn och unga. Tiktok säger i sina riktlinjer att det inte är tillåtet att dela innehåll till barn som “främjar eller avbildar droger och droganvändning eller uppmuntrar andra att tillverka, använda eller sälja droger”. Att göra reklam för alkohol och tobak och/eller att sälja det är också förbjudet.
Men tas verkligen allt innehåll bort som innehåller något av detta? En grupp undersökande journalister i Nederländerna, Pointer, skapade den fiktiva profilen Noah, 13 år. Trots att Tiktok “visste” att han var 13 år, kunde han inom loppet av några timmar se filmen där en influerare tömde shots och skrattade. Researchgruppen hade fått upp shots-sekvensen genom att söka på ord som “dryckestävling” och “alkohol”. De fick då upp inte mindre än 200 filmklipp.
Läggs upp av privatpersoner
Filmerna i fråga är inte reklam i den mening vi vanligen förstår detta begrepp: budskap med tydlig avsändare i form av ett företag och med syfte att sälja en viss vara. TikToks innehåll läggs oftast upp av privatpersoner. Enligt Tiktok måste alltid influerare som har samarbeten med företag tydligt markera detta.
Men vissa av filmerna påverkar ändå i en alkoholvänlig riktning, genom att alkohol förknippas med fest, skoj och glam, menar kritiker. Irma Kilim, drogpolitisk chef på IOGT-NTO, varnar i tidningen Accent för att unga kan ta skada genom denna typ av innehåll.
– Det förstärker alkoholnormen och normaliserar alkohol. Studier visar att unga som exponeras för alkoholreklam både tidigarelägger sin alkoholdebut och dricker sig berusade i större utsträckning, säger hon.
Filmerna på Tiktok delas ofta av influerare, vilket är ett problem, menar hon.
– Vi vet att det är vanligt att alkoholindustrin använder sig av innehållsskapare och influerare. Det är ett stort problem att det är svårt att avgöra om innehållsskapare marknadsför en produkt eller inte – och då är alkoholprodukter inget undantag.

Vill ha förbud
Hon efterlyser ett svenskt förbud för all typ av alkoholreklam, liknande det som bland annat finns i Norge, Estland och Litauen. Där har förbudet gett avsevärd effekt.
Även professorn Alex Russell vid University of Arkansas har tidigare varnat för faran i att utsätta unga för denna typ av alkoholpositiva inlägg. “Jag vill uppmuntra föräldrar att söka på #alcohol Tiktok och se om de är bekväma med innehållet som kommer upp”, skriver han i Journal of studies on alcohol and drugs. En majoritet av de filmer som skildrar alkohol på Tiktok visar en positiv bild av att drickandet, konstaterar han (detta gäller 98 av 100 av de mest visade klippen).
– Generellt brukar man säga att barn är mer känsliga för grupptryck. Men det sagt är vuxna inte immuna mot det, men enligt marknadsföringslagen ska barn och unga skyddas från den här typen av marknadsföring, säger Johan Svensson, som forskat om alkohol på sociala medier vid Stockholms universitet, till SVT Nyheter i en kommentar till Russells forskningsresultat.