Nyheter

Vad är ersättningsteologi?

Ersättningsteologi (på engelska: Supersessionism) är ett känsligt begrepp som ofta är förknippat med antisemitism.

###
Publisert Sist oppdatert

Jesper Svartvik, tidigare professor i religionsteologi vid Svenska teologiska institutet i Jerusalem och numera stiftsteolog i Karlstads stift, skrev 1998 en längre text om ersättningsteologi i tidskriften Nordisk judaistik / Scandinavian Jewish Studies.

Inledningsvis definierar han ersättningsteologi utifrån vad det inte är. Han nämner fyra punkter:

- Ersättningsteologi är inte "rasbiologiskt grundad antisemitism".

- Ersättningsteologi är inte "anklagelsen att judarna är skyldiga till Jesu död".

- Ersättningsteologi är inte "uppfattningen att Jesu lära i vissa avseenden kan ha skilt sig från samtida judendom".

- Ersättningsteologi är inte "berättigade eller oberättigade kritiska synpunkter på staten Israels realpolitik".

Jesper Svartvik har sagt upp sig från Svenska teologiska institutet i Jerusalem, där han innehaft en professur i närmare tio år.
Jesper Svartvik har sagt upp sig från Svenska teologiska institutet i Jerusalem, där han innehaft en professur i närmare tio år.

"Judendom ersattes av kristendom"

Därefter skriver han att ersättningsteologi är "uppfattningen att judendomen har varit en god och riktig religion, men att den vid en viss punkt i historien upphörde att vara detta, och då ersattes av kristendomen. Kristendomen är därför allt det som judendomen en gång var, och troligen ännu mer".

Två bibelställen som ofta har använts för att rättfärdiga ersättningsteologi är Jeremia 31:31–32 samt Hebreerbrevet 8:8–9.

På båda ställena talas det om ett nytt förbund.

"Legitimerar övergrepp mot judar"

I en artikel i Sydsvenskan 2017 förklarade likaså Cristina Grenholm, kyrkosekreterare i Svenska kyrkan, ersättningsteologi:

"Termen ersättningsteologi syftar på tankemodeller som uttrycker att Gud historiskt uppenbarat sig först för det judiska folket och att den uppenbarelsen fullbordades med Jesu ankomst. Alltså att judendomen "ersatts" av kristendomen. Denna föreställning har genom historien utnyttjats till att legitimera övergrepp mot det judiska folket."

"Används mot judarna"

Och 2015 skrev prästerna Annika Borg och Johanna Andersson på DN Debatt att ersättningsteologi är "en teologi som proklamerar att judendomen är obsolet och har ersatts av kristendomen. Denna teologi utmålar att judendomen inte längre har ett existensberättigande. Det är kristendomen som är arvtagare till Guds löften om utvaldhet, beskydd och landet. Gamla testamentets och Nya testamentets skrifter används mot judarna. Efter Jesus finns inget mer att tillägga och judarna som väntar på Messias omfattar därför föreställningar som är meningslösa. Genom historien har denna teologi skapat en skala från fientlighet mot judar till ren antisemitism."

Fördömde teologin efter Förintelsen

Efter andra världskriget började många kyrkor att ifrågasätta och fördöma ersättningsteologi. 1965 (under Andra Vatikankonciliet) publicerade till exempel Katolska kyrkan dokumentet Nostra Aetate där kyrkans relation till icke-kristna religioner reglerades.

Avsnitt 4 handlar om det judiska folket och den judiska traditionen – och samtidigt som det klargörs att "Kyrkan är Guds nya folk" står det också att judar inte ska framställas som förkastade eller fördömda av Gud.

I dokumentet fördömer Katolska kyrkan “allt utbrott av hat, förföljelse och antisemitiska manifestationer, som oavsett tid och från vem riktats mot judarna” (Översättning från Signum).

Powered by Labrador CMS