Krönikor

Vår nya familjemedlem?

Tänk om HUI just d­etta år haft modet att tänka utanför boxen.

Porträttfoto av Elisabeth Sandlund.
Elisabeth Sandlund
Publisert Sist oppdatert
Detta är en personligt skriven text av en av Dagens återkommande skribenter. Personen svarar själv för de åsikter som framförs.

Katten Sebbe är förvarnad. Eftersom hans husse och matte är extremt trendkänsliga (obs ironi) blir det så att det kommer en ny familjemedlem till oss på julafton. Och eftersom han å sin sida kan vara e­xtremt aggressiv mot andra varelser som konkurrerar om uppmärksamheten (tyvärr inte ironi) är det bäst att han får några veckor på sig att förbereda sig. För självfallet måste årets julklapp finnas även under vår gran. Och ska vi tro Handelns utredningsinstitut blir det ett stort, hårt och dyrt paket – en robot­dammsugare.

”Robotdammsugaren har blivit en del av vardagen och är den nya familjemedlemmen”, säger HUI Researchs vd Lena Larsson i pressmeddelandet.

Den nya familje­medlemmen? En pryl som snor runt på golvet och suge­r upp skräp och damm? Jag kan förstå att det är praktiskt, åtminstone i hem med stora, öppna golv­ytor. Men familjemedlem? Knappast. Det är närmast stötande, inte minst i en tid när familjer slås sönder genom att medlemmarna kommer bort från varandra när de lämnar allt och beger sig ut på flykt. Eller när tusentals ensamkommande barn behöver nya familjer i vårt land för att få värme och gemenskap.

HUI är ingen välgörenhetsorganisation. Det är ett institut som tillvaratar handelns intressen. Och robot­dammsugaren motsvarar, likaväl som bakmaskinen, råsaftscentrifugen och andra årets julklappar vi minns eller har förträngt, de kriterier som satts upp: "Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året. Produkten skall representera den tid vi lever i. Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter."

Men tänk om HUI just detta år när många människors hjärtan har satts i brand, när tusentals personer anmäler sig som frivilliga för att hjälpa dem som är illa ute och när behoven är omättliga, ute i världen men också i vårt eget land, hade haft modet att tänka utanför boxen.

Tänk om den detaljhandel som, i en samhällsekonomi utan inflation, räknar med att julhandeln växer med fem procent hade v­ågat gå fram med ett annat budskap: ”Det strider visserligen mot våra uppsatta kriterier. Men just detta år utnämner vi gåvobeviset till årets julklapp. Det kan handla om att stödja UNHCR:s flyktingarbete, sponsra utbildningen av barnmorskor i Afrika, ge fattiga familjer i Indien ett par getter som ger dem möjlighet att försörja sig själva, eller något annat. Också vi i handeln inser att prylar inte är allt här i världen.”

Drömma kan man ju alltid. Nu blev det robotdammsugaren i stället. Och vi på Dagens ledarsida har fått bekymmer. De senaste fem åren har vi lyckat­s utnyttja årets julklapp till att dela ut hårda och mjuka paket till makthavare inom samhälle, politik och kyrka i vår sista ledare före jul. Med surfplattan (2010) eller aktivitetsarmbandet (2014) var det inga problem. Men hur skojar man till det med en robotdammsugare?

Powered by Labrador CMS