Nyheter

”Vi känner inte igen oss i beskrivningen”

Vineyard tillhör de församlingar som även fortsättningsvis kommer att finnas uppräknade i kyrkoherde Karl-Erik Nylunds bok om sekter i Sverige. – Vi känner inte igen oss, säger Hans Sundberg som är ansvarig för Vineyard Norden.

Stockholm Vineyard är organiserad på samma sätt som de flesta andra frikyrkor. Trots detta hängs den ut som sektliknande i Karl-Erik Nylunds bok “Att leka med elden” som citerats i samband med morddramat i Knutby.

– Vi känner inte igen oss i hans beskrivning. Ordet sekt är inte neutralt, det är ett värdeladdat ord som leder människors associationer till hemliga sällskap och manipulerande grupper och så vill vi så klart inte definieras, säger Hans Sundberg.

Bildades för elva år sedan

Tillsammans med pastorskollegerna Hans Johansson och Ted Jeans med fruar startade han den första Vineyardförsamlingen i Norden, Stockholm Vineyard, 1993. Pastorerna kom från tre skilda frikyrkosammanhang och församlingen har värnat kontakten med andra samfund.

År 1998 delades Vineyard och Hans Johansson blev föreståndare för Tomaskyrkan på Södermalm i Stockholm som i dag tillhör Evangeliska Frikyrkan.

Medan Karl-Erik Nylund betraktar Tomaskyrkan som en ordinär frikyrka beskriver han Vineyard som en sektliknande församling.

Han använder sig av en vid definition av begreppet sekt, “en avknoppning av en större rörelse”, men definitionen har lett till missförstånd och i sin nyutgåva kommer Nylund att stryka flera frikyrkoförsamlingar på grund av risken att de av misstag beskrivs som sekter.

Vineyard och trosrörelsen med Livets Ord i spetsen finns dock kvar i den reviderade upplagan. I texten om Vineyard skriver han bland annat att medlemmarna får lära sig acceptera att tillrättavisas i sin tro och livsstil. Hans Sundberg har svårt att förstå varför det skulle betyda att hans församling är en sekt.

Bestämmer inte över andra

– Ett själavårdande ledarskap betyder att man talar om det som händer i form av undervisning och i direkta samtal. Om det är det Nylund menar tror jag att alla kyrkor har uttalat sig om tro och livsstil. Å andra sidan är varje människa myndig och har ett eget ansvar för sitt liv. Vi har ingen auktoritet att fatta beslut om hur människor ska leva.

21 församlingar med mer eller mindre kristen anknytning nämns i boken som kom ut första gången 1998. Karisma Center, New Life och kväkarna tillhör de rörelser som tidigare funnits med men som inte kommer att omnämnas i den nya upplagan.