Opinion
Ändra inte regler för miljöbilar allt för snabbt
Den 10 april tog Naturskyddsföreningens generalsekreterare till orda på en av våra större tidningars debattsidor och kräver skärpta miljöbilskrav, med bland annat en hänvisning till att "den gamla gränsen på 120 gram lett till en ökning av bilar som släpper ut strax under 120 gram koldoxid per kilometer".
Självklart och tacksamt har det blivit så. Det är de äldre bilarna som har störst förbrukning och smutsigast avgaser. Tacknämligt om dessa fasas ut.
Men att uttrycka att "I takt med att bilarna blir bränslesnålare, måste bränslepriset öka", annars blir persontransporterna för billiga? Har inte denne man, som förmodligen har en god inkomst som generalsekreterare, noterat den kraftiga kostnadshöjningen på både bensin och diesel, under det gångna året? Märkligt nog kostar bränslet exakt lika mycket vart man än vänder sig. Misstänkt kartelliknande?
Den största investering man gör som privatperson, näst efter sitt boende om man äger det, är just bilen - alla kör inte tjänstebil. Om/när man då väljer på bästa sätt, efter gällande regler, det som passar den egna situationen och befintliga regler, måste väl i rimlighetens namn bilen kunna skrivas av som planerat i familjeekonomin, innan reglerna ska ändras igen.
Själv kör jag en bil som släpper ut 114 g/km enligt certifieringen. Kör på bränsle med svensk talloljeinblandning, det vill säga ingen import av den delen, och kommer så ner i 96 g/km, med en bil som drar under 5 liter/100 km. Nu ska inte det duga längre för att 80 procent av bränslet är fossilt.
Slå inte undan benen på "Medelsvensson", genom alltför snabba omkastningar i regelverket.