Opinion
Frimodig kyrka och ämbetsfrågan
Nomineringsgruppen i Svenska kyrkan, Frimodig kyrka, har sedan tillkomsten 2005 framhållit Bibeln som grunden för kyrkan, vilket också Svenska kyrkans kyrkoordning själv fastslår i sin inledande portalparagraf. Valplattform 2009: "Frimodig kyrka önskar att Svenska kyrkan åter skall bli frimodig med en ökad kärlek till Bibeln."
Samtidigt har man dock drivit linjen "försoning i ämbetsfrågan", vilken går ut på att båda sidor där ska acceptera varandra. Problemet är att denna fråga framställs som mycket öppnare än den egentligen är. Alla tycks vara överens om att "Guds heliga ord" (kyrkoordningen § 1) uttryckligen säger att "kvinnorna skall tiga vid sammankomsterna församlingarna" (1Kor 14:33-34) och att hon inte ska undervisa (1 Tim 2:12).
Motargumentet har varit att detta var en tidsbunden, tillfällig ordning, som infördes för att inte stöta sig med den tidens värderingar, men som inte gäller enligt Gud och därför kan förbigås i dag. Resonemanget förutsätter att Bibeln själv inte anger någon motivering till förbudet, och då känner man sig fri att själv föreslå en. Men, Bibeln anger själv en orsak. Paulus skriver att en kvinna inte ska undervisa eller bestämma över mannen "Ty Adam skapades först och sedan Eva. Och det var inte Adam som lockades utan kvinnan som lät sig lockas och förleddes till överträdelse" (1 Tim. 2:12-14).
Bibelns uttalade motivering är alltså skapelsen och syndafallet, två saker som människan definitivt inte kan påverka och som kommer att förbli rådande under hela vår livstid här på jorden. Detta har alltså Frimodig kyrka att ta fasta på. Man kan inte samtidigt säga att man följer Bibeln och erkänna olika uppfattningar i en fråga där Guds ord redan avgjort saken.