Nyheter
Valfilmer som fiskar efter fler röster
I år satsar partierna på valfilmer som aldrig förr.– Det är på en helt annan nivå än tidigare valår: större produktioner, högre hantverksgrad och alla med ett tydligt emotionellt anslag, konstaterar reklamgurun John Bergdahl.

Bergdahl är kreatör och senior partner på reklambyrån Forsman & Bodenfors, en av branschens tyngsta aktörer med mängder av guldägg i sin korg. Han är inte förvånad över utvecklingen.
– De saker som lyckas beröra och engagera på internet är mer och mer paketerade som just film. Det går snabbt att ta till sig och kan lätt spridas.
Film är dyrt men effektivt, menar John Bergdahl.
– Med film kan man på bara några sekunder sätta folk i stämning. Tittaren blir oerhört berörd på väldigt kort tid.
Får störst genomslag
Men att sälja ett politiskt budskap är otroligt mycket svårare än om det till exempel hade gällt en produkt.
– Det är lätt att väga dem på samma våg, men det är inte rättvist. Det finns så mycket mer att ta hänsyn till när det gäller politisk reklam.
Enligt Bergdahl är det svåraste att hitta en tydlig position gentemot konkurrenterna och sedan våga trycka på det budskapet.
– Min gissning är att när partierna den här gången diskuterat vad som kommer att bli den viktigaste valfrågan, så har Moderaterna sagt: Vi lägger allt krut på jobben. Socialdemokraterna har tre huvudfilmer, vilket är rätt för de är ett så brett parti. Det skulle bli för smalt att bara välja ett budskap.
– Som vanligt är det de som vågar sticka ut och säga något mindre konventionellt som får störst genomslag och det brukar inte vara de stora partierna i mitten.
Humor är ett bra vapen, men bara Moderaterna har satsat på det.
– Jag tror att de andra partierna har mer att vinna på allvaret. När man ska inta ny mark är det bättre att vädja till allvaret än att skoja om det.
Hur avgörande är valfilmer för ett partis framgång?
– Väldigt avgörande. Vi klarar inte att ta till oss hur mycket budskap som helst. Det är svårt att avgöra på en debatt vem som har rätt. Då blir reklamen ett enkelt sätt att bilda sig en uppfattning. En valfilm blir den mest nedkokade versionen av partierna och vare sig man vill eller inte påverkas man av det.
– I grunden finns andra faktorer som påverkar mer – hur man är uppvuxen, vilken miljö man lever i och så vidare. Men som ren kommunikation är reklamfilmerna väldigt viktiga.
”Predikar för kören”
Bergdahl bedömer att det var ”en tabbe” av Vänsterpartiet att skippa valfilm. Miljöpartiets grepp att i stället göra en realityserie är visserligen både nyskapande och välproducerat. Men …
– Risken är dock stor att man endast predikar för kören, alltså att de som redan älskar MP tar del av filmerna, och även om den inbitna skaran delar med sig av filmerna så krävs det ett ganska stort intresse för att orka med nio minuter långa filmer. Frågan är om detta är ett så effektivt vapen för att vinna nya röster. Jag tror inte det.